Omzetgroei supers zet door, ook private label in de lift
De omzet van supermarkten exclusief tabak steeg met 4,1 procent sinds het begin van het jaar. Dat meldt onderzoeksbureau Circana. Ook de verkoop van huismerkartikelen neemt toe.
De omzet van supermarkten exclusief tabak steeg met 4,1 procent sinds het begin van het jaar. Dat meldt onderzoeksbureau Circana. Ook de verkoop van huismerkartikelen neemt toe.
De omzetgroei in de supermarktbranche ligt op een gezond niveau en de volumes stijgen, blijkt uit halfjaarcijfers van Circana. Volgens het marktonderzoeksbureau herstelt de markt zich na enkele lastige jaren. Daarnaast valt op dat het aandeel van private label blijft klimmen.
Supermarkten zetten volop in op vers en gemak. Maar welke resultaten levert dat op en op welke veranderende consumentenvoorkeuren moeten zij inzetten? Distrifood zet met behulp van cijfers van Circana en YouGov 15 cruciale trends in vers en gemak op een rijtje.
De omzetten van diervoeding in de supermarkten stijgen, terwijl de volumes dalen. Er is sprake van verluxing. Huisdierbezitters hebben er meer geld voor over om hond of kat kwalitatieve goede maaltijden voor te schotelen. Door kanaalverschuiving kopen zij meer online, buiten het supermarktkanaal om. Snacks zitten enorm in de lift.
Supermarkten beginnen dit jaar met een omzetgroei die de 5 procent bijna aantikt. De omzet mag dan toenemen, de promotiedruk daalt juist. En dat is voor de eerste keer in vier jaar tijd, blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau Circana. Wat verder opvalt, is dat diepvries maar blijft groeien.
De Merken Top 100 biedt jaarlijks een boeiend inzicht in de ontwikkelingen binnen een belangrijk deel van het supermarktassortiment. Overigens wel een deel waarvan omzet en aandeel onder druk staan. Distrifood trekt zeven conclusies, bijvoorbeeld over de invloed van de leveringsstops van A-merken richting Jumbo.
De omzet van de 100 grootste A-merken in de supermarkt daalt voor het eerst sinds 2013 fors. Mede onder invloed van de tabaksban zetten de grote merken 9,1 procent minder omzet in de boeken.
De belangrijkste verschuivingen in de Merken Top 100 van 2024 op een rijtje. Welke zijn het hardst gestegen, welke zijn het hardst gedaald en welke zijn de nieuwkomers? En welke merken ontbreken dit jaar in de lijst.
Coca-Cola is met een omzet van €447,6 miljoen in 2024 het grootste A-merk in de Nederlandse supermarkt. De nummer één van de afgelopen jaren, Marlboro, was in het tweede deel van het jaar niet meer te krijgen in de supermarkt en zakt naar plaats vier.
Snoep maakt in het supermarktkanaal een groei door. Het aandeel suikerarm/suikervrij binnen de snoepcategorie daalt wat. De omzet van zowel koek, suikerwerk als chocolade stijgt behoorlijk, maar verkochte volumes blijven de afgelopen vijf jaar stabiel. Dit en meer blijkt uit cijfers over zoetwaren die Circana deelt met Distrifood.