Circana

Volume alcoholcategorie daalt, alcoholvrij groeit
ZALTBOMMEL - Het volume van alcoholhoudend bier en wijn daalt. Alcoholvrije varianten maken in de supermarkt juist een groei door.

Stayers: Eiwitclaim energiebooster voor omzet na moeilijk introductiejaar
€103.698.873. Dat is de gezamenlijke omzet van de best presterende producten twee jaar na hun introductie in de supermarkten (MAT 32-2023). In...

Enorme omzetstijging eiwitverrijkte artikelen
ZALTBOMMEL - De omzet van producten met een eiwitclaim stijgt in 2023 (MAT 28) met 41 procent ten opzichte van 2022 (MAT 28). Dat meldt...

Huismerk zorgt voor bijna 30 procent supermarktomzet
ZALTBOMMEL - Nog nooit stonden er zoveel producten van huismerken in de schappen. Zowel Albert Heijn als Jumbo biedt tegenwoordig rond de 10.000...

Prijzen boodschappen 15 procent hoger, daling volumes zwakt af
ZALTBOMMEL - Klanten betalen voor hun boodschappen gemiddeld 15 procent meer vergeleken met de eerste twaalf weken van vorig jaar. Productgroepen als...

Duurzamere voeding blijft aan belang winnen, plus 11 procent
ZALTBOMMEL - De omzet van duurzamere voeding in de supermarkt is in 2022 met 11 procent sterker gegroeid dan de totale markt (4,8 procent).

Top 100 van merken in omzet zo groot als Jumbo
Met een omzet boven de €10 miljard zijn de 100 topmerken in de supermarkt in omzet gelijk aan een formule als Jumbo. Opvallend is dat de grootste...

Onderzoeksbureau IRI gaat verder als Circana
ZALTBOMMEL - Onderzoeksbureau IRI gaat verder als Circana. Dat is het gevolg van de wereldwijde fusie van IRI met het onderzoeksbureau NPD.

Wat weten we van verwaarlozen innovatie in assortimenten door A-merken?
Distrifood publiceert ieder voorjaar de top-20 van beste producten van het voorgaande jaar. Uit de cijfers blijkt dat de gemiddelde weekomzet van de...

A-merken verwaarlozen massaal innovatie in assortiment
ZALTBOMMEL - De opgetelde omzet van de beste 20 supermarktintroducties uit 2022 is de laagste ooit. Volgens IRI is dat te wijten aan de coronajaren...