Alles over Circana

Dreft Max Power. Foto: Michel Zoeter

Historisch lage omzet stayers: 'Maar innovatie ligt niet op zijn gat'

Niet eerder boekten nieuwe producten twee jaar na hun entree in de supermarkt zo weinig omzet als dit jaar. €71 miljoen brachten stayers als Heineken Silver, Campina Sterke Start, Danone Hipro kwark in knijpzak en Dreft max power op. Vorig jaar was dat €104 miljoen. Twintig jaar geleden lag dat zelfs nog aanzienlijk hoger, met omzetten steevast tussen de €125 miljoen en €150 miljoen.

Supermarkten verkopen meer snoep, suikerarm daalt

Supermarkten verkopen meer snoep, suikerarm daalt

Binnen het segment suikerwerk maakt snoep in het supermarktkanaal een flinke groei door. Het aandeel suikerarm/suikervrij binnen snoep daalt.

Bron: Holie

Deze merken laten zich niet ontmoedigen door opmars private label

Huismerken groeien en dat gaat vaak ten koste van de A-merken. Desondanks zijn er een aantal merken die het juist erg goed doen. Ze slaan al jaren de weg naar boven in. Om welke partijen gaat het? Circana onderzocht dit en presenteert een aantal succesverhalen.

Spicy chips, 'Extra hot', bij Jumbo. Foto: Distrifood

'Spicy' opmars: flinke groei in aanbod hete noodles en chips

Supermarkten bieden klanten sinds 2021 een steeds uitgebreider aanbod aan pittige en hete producten. Vooral spicy noodles en chips rukken op in de supermarkt, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Circana.

Foto: Ronald Hissink

Omzet peulvruchten stijgt door eiwittransitie

De populariteit van peulvruchten neemt in rap tempo toe. Kwam de gezamenlijke omzet in supermarkten in 2019 nog uit op €79.845.444, inmiddels becijfert Circana een groei naar €102.921.954 (MAT 32, 2024). De eiwittransitie speelt een belangrijke verklarende rol.

Foto: Ronald Hissink

Sportvoeding kent imposante opmars

De omzetten van sportvoeding groeien in het supermarktkanaal explosief. Proteïnedesserts en -drinks zijn booming. Ook de populariteit van sportrepen is opvallend. Zuivel is het grootste segment binnen sportvoeding, met een marktaandeel van 64 procent. Ketens spelen erop in. 'Ieder type sporter kan bij ons terecht.'

Foto: Studio 38c

Aantal producten in schap daalt: 'Rationalisatie door hoge kosten'

Sinds 2019 neemt het aantal producten in supermarkten al niet meer toe, blijkt uit onderzoek van Circana. Het onderzoeksbureau ziet verder dat door de tabaksban de omzet bij benzinestations de lucht in schiet.

De agf-afdeling van Poiesz De Westereen. Foto: Anne van der Woude

Circana: Omzet keldert, huismerk profiteert van tabaksban

De omzet van supermarkten keldert in 2024. De afbouw van tabaksverkopen en het stoppen van AH-filialen met het aanbieden van rookwaren zijn belangrijke oorzaken.

Foto: Bert Jansen

Meer vlees op de barbecue, ondanks anti-vleeslobby

Barbecue-omzetten blijven stijgen. In de eerste zomer tijdens de coronacrisis (2020) werd barbecueën nog populairder dan dat het al was. Na een terugloop van de vleesomzet in de zomer van 2021 zijn burgers, spiesjes en worsten weer meer in trek. Steeds vaker liggen er plantaardige producten op de barbecue.

Foto: Ronald Hissink

Gezondheid kant-en-klaar punt van zorg, ketens nemen maatregelen

Kant-en-klaarmaaltijden en maaltijdsalades zijn onverminderd populair. Tijdens de coronajaren kwam de klad erin, maar inmiddels zijn de omzetten weer gestegen. De zoektocht naar gemak en het grote aandeel eenpersoonshuishoudens zijn belangrijke verklaringen. De Consumentenbond is bezorgd over de gezondheid ervan.