Alles over Bart Lelieveld

Distrifood-redacteur Bart Lelieveld

Die tabaksban zou wel meevallen, nou, echt niet

De gitzwarte voorspelling van het Vakcentrum over de toekomst van buurtwinkels lijkt uit te komen, ziet Distrifood-redacteur Bart Lelieveld. De gevolgen van de tabaksban die ondernemers vreesden, worden zichtbaar.

Distrifood-redacteur Bart Lelieveld

Aldi is cult, maar daarin schuilt ook een groot gevaar

Lidl en Aldi worden vaak in een adem genoemd, maar de afstand tussen de twee Duitse discounters groeide de afgelopen jaren almaar verder.

Distrifood-redacteur Bart Lelieveld

Spar zit gevangen in Rusland door eigen licentiesysteem

Distrifood onthulde deze week dat er nog altijd Spar-winkels bijkomen in Rusland. Sinds de inval in Oekraïne, bijna 2,5 jaar geleden, verlieten veel Westerse bedrijven het land van Poetin. Soms gebeurde dit onder zware maatschappelijke druk. Soms legden de bedrijven honderden miljoenen toe op de verkoop van hun Russische bedrijfsonderdelen.

Distrifood-redacteur Bart Lelieveld

Prijsverlagingen van de daken geschreeuwd, maar prijsverhogingen doodgezwegen

Supers weten als geen ander hoe ze klanten moeten lokken met lage prijzen. Met schattige knaagdiertjes, een bekende filmster of een vocaal technologisch hoogstandje. De communicatie daarover is echter wel érg eenzijdig en misschien zelfs een beetje oneerlijk.

Distrifood-redacteur Bart Lelieveld

Met komst bodycam verdwijnt er weer een stukje gastvrijheid

Dirk gaat personeel uitrusten met bodycams in de strijd tegen agressie. De cameraatjes zullen het probleem niet helemaal oplossen, maar zorgt er wel voor dat het gevoel van gastvrijheid in winkels verder afkalft.

Distrifood-redacteur Bart Lelieveld

Gouden bergen van retailmedia roepen ook ethische vragen op

ZEIST - Retailmedia biedt supermarkten veel kansen, was onlangs te zien op de technologiebeurs EuroCis. Steeds persoonlijker toegespitste marketing en lucratievere advertentieruimte. Moet je dat verdienmodel tot het uiterste willen uitwringen, of zitten daar grenzen aan?

Distrifood-redacteur Bart Lelieveld

Sigarettenfabrikanten die verkopers helpen, wat verwachtten we dan?

ZEIST - Philip Morris helpt winkeliers tabakszaken op te zetten. Het nieuws dat Distrifood vorige week bracht, leidt tot een onderzoek van de NVWA naar de handelswijze van de sigarettenfabrikant. Maar eerlijk is eerlijk, iets anders viel toch eigenlijk niet te verwachten?

Distrifood-redacteur Bart Lelieveld

Is dit het moment om een supermarktoorlog te ontketenen?

De door inflatie aangejaagde prijsverhogingen brachten consumenten op drift. De oplossing voor formules die daaronder lijden is simpel: een supermarktoorlog om marktaandeel terug te winnen. Maar wie kan dat, met de gedaalde marges, betalen?

Distrifood-redacteur Bart Lelieveld

Dag Max, Jutta en Wout, hallo Everest en lege schappen

VEGHEL - Dat Jumbo het zwaar had, was al lang geen geheim meer. Hoe zwaar precies, dat werd vorige week bekend. Het marktaandeel is opnieuw teruggelopen en ook op winst levert de formule weer in. Stevige ingrepen waren nodig en die nam topman Ton van Veen ook, waardoor sportieve winst plaats moet maken voor winst in euro's.