Alles over A-merken

Het schap met pastasauzen bij Jumbo. Foto: Distrifood

A-merk plots weg als Jumbo's-merk in spotlights staat

Terwijl Jumbo pasta's en pastasauzen van het nieuwe eigen merk Jumbo's stevig in de schijnwerpers zet, is het schap met concurrerende producten van A-merk Grand'Italia leeg. Eerder gebeurde dat in het koffieschap.

Dieter Kuijl, directeur van St. Paul en Eru. Foto: © 2024 Mark Prins

Eru-topman: 'Er is roofbouw op marges private label gepleegd'

Stijgende zuivelprijzen, een bikkelhard onderhandelingsspel met supermarkten en de coronapandemie. Smeerkaasfabrikant Koninklijke Eru komt uit een moeilijke periode. Maar Dieter Kuijl, die met zijn familiebedrijf St. Paul Eru overnam, tekent een ambitieuze toekomst voor het oer-Hollandse merk uit.

Ralph Bertrand, formuledirecteur bij Jumbo, voor het schap met Jumbo's koffie. Foto: Distrifood

Jumbo's nieuwe wapen in de strijd met A-merken: Jumbo's

Jumbo schroeft met zijn nieuwe merk Jumbo's de strijd met A-merken verder op. Kwalitatief kan Jumbo's zich meten met de bekende merken, belooft Veghel, maar de prijs is lager. Daarmee springt Jumbo's in het groeiende gat tussen de basishuismerken en de flink duurder geworden bekende merken.

Bron: Holie

Deze merken laten zich niet ontmoedigen door opmars private label

Huismerken groeien en dat gaat vaak ten koste van de A-merken. Desondanks zijn er een aantal merken die het juist erg goed doen. Ze slaan al jaren de weg naar boven in. Om welke partijen gaat het? Circana onderzocht dit en presenteert een aantal succesverhalen.

Koen de Jong. Foto: Roel Dijkstra Fotografie/Fred Libochant

Groeiende macht huismerken: 'Sommige A-merken geven het op'

De explosieve groei van huismerken, de entree van meer venture brands en de ontwikkeling van eigen vegan- of glutenvrije productlijnen. De strijd tussen bekende internationale merken en de eigen labels van supermarkten woedt nog altijd fel in de schappen. Auteur Koen de Jong legt het vergrootglas opnieuw op het private label.

Foto: Michel Zoeter

A-merken stagneren en dalen in volumes, maar kleine groep piekt

De meeste A-merken groeien nauwelijks meer. Toch is er een kleine groep die al jarenlang de weg naar boven weet te vinden, blijkt uit onderzoek van YouGov, voorheen GfK Consumer Panel. Hoe houden ze die omzetgroei vol in tijden van corona, hoge inflatie en hoge kosten?

Foto: Shutterstock

Drie supers in top-10 merkenranglijst, maar Jumbo pas op plek 83

Het bureau Media Meetings heeft voor het eerst een ranglijst van meest invloedrijke merken in Nederland opgesteld. Ikea troeft in de top-10 Albert Heijn, Dirk en Lidl af. Jumbo staat pas op plek 83 van het overzicht, terwijl Aldi en Plus de top-100 helemaal niet halen. Bij de A-merken is Always het sterkste merk.

Foto: Unilever

'Unilever zet opnieuw twee merken in de etalage'

Unilever overweegt de verkopen van twee merken verzorgingsproducten. Dat meldt het Britse Sky News.

Drop van Klene raakt langzaam op bij Jumbo. Foto: Distrifood

Weer boycots bij Jumbo: lege schappen Nestlé, Mentos en Senseo

Jumbo-klanten zien weer steeds meer gaten in de schappen van hun supermarkt door boycots. Ook online zijn steeds minder producten van fabrikanten als Douwe Egberts, Nestlé en Perfetti van Melle beschikbaar. Vooral de problemen met Jacobs Douwe Egberts zijn opvallend, omdat dat bedrijf enkele maanden geleden ook al in de clinch lag met Jumbo.

Foto: Fred Libochant

Ranglijst: De sterkste A-merken van Nederland en Europa

De grootste fmcg-merken in Nederland hebben afgelopen jaar aan kracht ingeboet. In de top-10 zijn Lay's en Melkunie de uitzondering. Campina blijft de nummer één op de ranglijst van meest gekozen merken van CPS GfK.