BEACH Recruitment
Nieuwe inkoopalliantie A-merken, wil Europa's grootste worden
Twee Franse retailers, Carrefour en Coopérative U, starten een nieuwe Europese inkoopalliantie voor A-merken: Concordis. De combinatie staat open voor andere deelnemers.
Twee Franse retailers, Carrefour en Coopérative U, starten een nieuwe Europese inkoopalliantie voor A-merken: Concordis. De combinatie staat open voor andere deelnemers.
De prijzen van merkproducten stegen bij Jumbo harder dan bij andere supermarktketens. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar A-merken en huismerken.
A-merken werden afgelopen jaar gemiddeld 7 procent duurder terwijl budgetmerken 3 procent in prijs stegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Tussen de supermarktketens onderling zijn grote prijsverschillen.
Een strijdlustig Everest, fabrikanten die zich van geen kwaad bewust zijn en supermarkten die te hoop lopen tegen steeds hogere inkoopprijzen. Het debat in de Tweede Kamer over hoge voedselprijzen afgelopen week bood een zeldzaam inkijkje in de strijd die supermarkten en fabrikanten al sinds jaar en dag uitvechten.
Supermarkten in Europa verkochten vorig jaar voor €352 miljard aan private label. Het is een kleine groei ten opzichte van een jaar eerder.
Pastasauzen van Grand'Italia zijn weer verkrijgbaar bij Jumbo. Maandenlang was het schap leeg door een prijsconflict.
A-merken zijn gefrustreerd over Everest. De inkoopalliantie richt zich uitsluitend op prijs en nul op de relatie, zeggen vertegenwoordigers van vier A-merken tegen Distrifood. Inkopers van Everest kennen de Nederlandse markt bovendien slecht en geven niets om bestaande afspraken.
De redactie van Distrifood laat zijn gedachten de vrije loop voor scenario's voor 2025 die de markt op zijn kop zouden zetten. Bijvoorbeeld de overstap van Plus van Superunie naar Everest, een vertrek van Aldi uit Nederland en massale stakingen die de branche lam leggen. Of een nog hevigere oorlog in het schap. Vier prikkelende voorspellingen, zonder garanties dat ze ook uitkomen.
Terwijl Jumbo pasta's en pastasauzen van het nieuwe eigen merk Jumbo's stevig in de schijnwerpers zet, is het schap met concurrerende producten van A-merk Grand'Italia leeg. Eerder gebeurde dat in het koffieschap.
Stijgende zuivelprijzen, een bikkelhard onderhandelingsspel met supermarkten en de coronapandemie. Smeerkaasfabrikant Koninklijke Eru komt uit een moeilijke periode. Maar Dieter Kuijl, die met zijn familiebedrijf St. Paul Eru overnam, tekent een ambitieuze toekomst voor het oer-Hollandse merk uit.
BEACH Recruitment
FreshRecruitment
FreshRecruitment
BEACH Recruitment BV
FreshRecruitment