FreshRecruitment
Private label in Europa groeit naar €352 miljard
Supermarkten in Europa verkochten vorig jaar voor €352 miljard aan private label. Het is een kleine groei ten opzichte van een jaar eerder.
Supermarkten in Europa verkochten vorig jaar voor €352 miljard aan private label. Het is een kleine groei ten opzichte van een jaar eerder.
Pastasauzen van Grand'Italia zijn weer verkrijgbaar bij Jumbo. Maandenlang was het schap leeg door een prijsconflict.
A-merken zijn gefrustreerd over Everest. De inkoopalliantie richt zich uitsluitend op prijs en nul op de relatie, zeggen vertegenwoordigers van vier A-merken tegen Distrifood. Inkopers van Everest kennen de Nederlandse markt bovendien slecht en geven niets om bestaande afspraken.
De redactie van Distrifood laat zijn gedachten de vrije loop voor scenario's voor 2025 die de markt op zijn kop zouden zetten. Bijvoorbeeld de overstap van Plus van Superunie naar Everest, een vertrek van Aldi uit Nederland en massale stakingen die de branche lam leggen. Of een nog hevigere oorlog in het schap. Vier prikkelende voorspellingen, zonder garanties dat ze ook uitkomen.
Terwijl Jumbo pasta's en pastasauzen van het nieuwe eigen merk Jumbo's stevig in de schijnwerpers zet, is het schap met concurrerende producten van A-merk Grand'Italia leeg. Eerder gebeurde dat in het koffieschap.
Stijgende zuivelprijzen, een bikkelhard onderhandelingsspel met supermarkten en de coronapandemie. Smeerkaasfabrikant Koninklijke Eru komt uit een moeilijke periode. Maar Dieter Kuijl, die met zijn familiebedrijf St. Paul Eru overnam, tekent een ambitieuze toekomst voor het oer-Hollandse merk uit.
Jumbo schroeft met zijn nieuwe merk Jumbo's de strijd met A-merken verder op. Kwalitatief kan Jumbo's zich meten met de bekende merken, belooft Veghel, maar de prijs is lager. Daarmee springt Jumbo's in het groeiende gat tussen de basishuismerken en de flink duurder geworden bekende merken.
Huismerken groeien en dat gaat vaak ten koste van de A-merken. Desondanks zijn er een aantal merken die het juist erg goed doen. Ze slaan al jaren de weg naar boven in. Om welke partijen gaat het? Circana onderzocht dit en presenteert een aantal succesverhalen.
De explosieve groei van huismerken, de entree van meer venture brands en de ontwikkeling van eigen vegan- of glutenvrije productlijnen. De strijd tussen bekende internationale merken en de eigen labels van supermarkten woedt nog altijd fel in de schappen. Auteur Koen de Jong legt het vergrootglas opnieuw op het private label.
De meeste A-merken groeien nauwelijks meer. Toch is er een kleine groep die al jarenlang de weg naar boven weet te vinden, blijkt uit onderzoek van YouGov, voorheen GfK Consumer Panel. Hoe houden ze die omzetgroei vol in tijden van corona, hoge inflatie en hoge kosten?