FreshRecruitment
Picnic haalt A-merken nu ook uit Oost-Europa
Picnic koopt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië. Daarmee breidt de onlineretailer het aanbod buitenlandse A-merkproducten nu nog verder uit.

Picnic koopt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië. Daarmee breidt de onlineretailer het aanbod buitenlandse A-merkproducten nu nog verder uit.

Lidl verovert in Nederland met zijn duurzame koers een ijzersterke marktpositie. Met het machtige moederbedrijf Schwarz Group achter zich, is Lidl 'uniek en onverslaanbaar', zegt Peter de Roos in een interview met Distrifood. 'Hoe langer ik bij deze organisatie werk, hoe trotser me dat maakt.' Toch ziet de kersverse ceo veel ruimte voor verbetering.

Aldi Nederland plaatste in 2012 voor het eerst A-merken in de schappen van de winkels. Sindsdien is het aanbod gegroeid naar meer dan 200 producten. Distrifood neemt het huidige assortiment A-merken onder de loep en ziet dat de prijzen in de loop der jaren flink zijn gestegen.

De Consumentenbond trekt op basis van 19 tests in de afgelopen 5 jaar de conclusie dat huismerken niet alleen prima kunnen tippen aan de kwaliteit van A-merken, maar 'ook beduidend vaker' als beste uit de bus komen. Ook blijkt het kopen van huismerken voordelig, zelfs voor klanten die A-merken alleen in de actie kopen.

De prijsafstand tussen huismerk en A-merk is afgelopen jaren flink toegenomen, waardoor consumenten meer privatelabelproducten kopen. De prijsverschillen hebben verschillende oorzaken, waaronder de hevige concurrentie van discounters. Ook verhogen supers prijzen van A-merken soms bewust om de positie van het eigen merk te versterken.

De prijsverschillen tussen A-merken en huismerkartikelen zijn groter geworden, waardoor er een nieuw speelveld ontstaat voor voedingshandelaren: het middensegment. Die nieuwe prijsklasse - met prijzen boven de gangbare huismerken, maar onder de prijzen van A-merken - kan volgens de Rabobank in West-Europa €15 miljard waard zijn.

Albert Heijn tuigt samen met A-merken een campagne op om de bekendheid van B Corp te vergroten.

Twee Franse retailers, Carrefour en Coopérative U, starten een nieuwe Europese inkoopalliantie voor A-merken: Concordis. De combinatie staat open voor andere deelnemers.

De prijzen van merkproducten stegen bij Jumbo harder dan bij andere supermarktketens. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar A-merken en huismerken.

A-merken werden afgelopen jaar gemiddeld 7 procent duurder terwijl budgetmerken 3 procent in prijs stegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Tussen de supermarktketens onderling zijn grote prijsverschillen.
