FreshRecruitment
'Schadelijke' multibuys in vizier van Consumentenbond
De Consumentenbond wil in gesprek met supermarktketens over multibuys. Die leveren consumenten geen voordeel op en daarom zouden winkels ermee moeten stoppen.
De Consumentenbond wil in gesprek met supermarktketens over multibuys. Die leveren consumenten geen voordeel op en daarom zouden winkels ermee moeten stoppen.
Met verkiezingen voor de deur rijst de vraag: wat kan een nieuw kabinet betekenen voor de foodbranche? Volgens Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink is het tijd dat de overheid basale promospelregels opstelt die voor de hele branche gelden.
Albert Heijn ziet de omzet uit vleesaanbiedingen teruglopen als gevolg van een daling in het aantal promoties. Bij Aldi en Lidl steeg het aantal promoties juist, maar daar hebben beide formules wel een verklaring voor.
Poiesz zet repleniQ succesvol in om hun promotievoorraad te managen. Operationeel Controller Victor de Jager: 'We hebben nu beter controle over de uitlevering en beschikbaarheid van onze promoties.' Lees hoe de forecasts van repleniQ ondersteunen voorafgaand én tijdens hun promoties, zowel in de winkels als op het distributiecentrum.
Supermarkten beginnen dit jaar met een omzetgroei die de 5 procent bijna aantikt. De omzet mag dan toenemen, de promotiedruk daalt juist. En dat is voor de eerste keer in vier jaar tijd, blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau Circana. Wat verder opvalt, is dat diepvries maar blijft groeien.
Vanaf volgende week wijzigt Plus de promotielooptijd. Acties beginnen voortaan niet op zondag, maar op woensdag.
Rond deze tijd van het jaar maken de meeste marketeers hun plannen voor 2025. FMCG-merken willen logischerwijs het maximale uit retailactivaties halen. Tijdelijke promoties en prijsacties staan al op de kalender. Maar steeds vaker loopt er ook een meer strategische activatie om een constante stroom nieuwe kopers te trekken.
Kwantumkortingen en laagsteprijsgaranties zijn de Consumentenbond een doorn in het oog. Helaas komen dit soort vormen van misleiding nog altijd vaak voor, zegt directeur Sandra Molenaar in gesprek met Distrifood. 'We zouden het toejuichen als supermarkten kortingen maximeren.' Een positieve ontwikkeling binnen de branche is dat er tegenwoordig steeds minder onjuiste kassabonnen worden verstrekt.
In oktober kleurt Nederland roze, een maand waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor borstkanker. Dit jaar lanceert Flora Food Group Nederland, de producent van Becel, een Limited Edition roze verpakking om bewustzijn te creëren rondom borstkanker en het belang van zelfonderzoek. Deze speciale editie is een samenwerking met Pink Ribbon, de organisatie die zich inzet voor onderzoek en preventie van borstkanker.
Plus wil volgend jaar de actielooptijd in de folder aanpassen en wijzigt dan ook de afleverschema's. Deze maatregelen maken deel uit van de operatie van de supermarktketen om de logistiek efficiënter te maken.