FreshRecruitment
ECB ziet voedselprijzen met 30 procent stijgen sinds 2019
De prijzen voor voedingsmiddelen in de eurozone zijn de afgelopen vijf jaar veel sterker gestegen dan voor andere groepen producten. Dat meldt de Europese Centrale Bank.
De prijzen voor voedingsmiddelen in de eurozone zijn de afgelopen vijf jaar veel sterker gestegen dan voor andere groepen producten. Dat meldt de Europese Centrale Bank.
Boodschappen in Nederland zijn helemaal niet duurder dan in de buurlanden. Dat stelt demissionair minister Vincent Karremans van Economische Zaken tijdens een Kamerdebat.
De prijsverschillen tussen A-merken en huismerkartikelen zijn groter geworden, waardoor er een nieuw speelveld ontstaat voor voedingshandelaren: het middensegment. Die nieuwe prijsklasse - met prijzen boven de gangbare huismerken, maar onder de prijzen van A-merken - kan volgens de Rabobank in West-Europa €15 miljard waard zijn.
De prijzen van de dagelijkse boodschappen in de supermarkt stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met zo'n 4 procent.
Koffie- en theebedrijf JDE Peet's wil de komende jaren €500 miljoen besparen. Dat blijkt uit de nieuwe strategie van het moederbedrijf van Douwe Egberts en Pickwick.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) roept de politiek op om iets te doen tegen de dure boodschappen.
A-merken werden afgelopen jaar gemiddeld 7 procent duurder terwijl budgetmerken 3 procent in prijs stegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Tussen de supermarktketens onderling zijn grote prijsverschillen.
De boodschappenprijzen in Nederland zijn de voorbije jaren flink gestegen, maar voeding en non-alcoholische dranken zijn hier gemiddeld goedkoper dan in België en Duitsland. Dat stelt EFMI Business School op basis van cijfers uit 2023.
Albert Heijn is de duurste supermarkt, gevolgd door Plus, Aldi is de goedkoopste. Dat zijn de belangrijkste conclusies van het nieuwe prijsonderzoek van tv-programma Kassa.
Afgelopen jaar zijn de prijzen van A-merken met gemiddeld 8 procent gestegen. Sinds 2020 zijn de A-merken 42 procent duurder geworden, meldt de Consumentenbond. Twee supermarktketens worden aangemerkt als de goedkoopste voor de basisboodschappen.