FreshRecruitment
'Druk op supers onverminderd groot': branche reageert op Prinsjesdag
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en Vakcentrum reageren lauwtjes op de tijdens Prinsjesdag gepresenteerde Miljoenennota.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en Vakcentrum reageren lauwtjes op de tijdens Prinsjesdag gepresenteerde Miljoenennota.
Betaalbare boodschappen, de machtige inkoopallianties aanpakken en het minimumloon opschroeven, politieke partijen hebben allemaal hun ideeën over supermarkten, blijkt uit de verkiezingsprogramma's. Distrifood zet aan de hand van zes thema's op een rij wat de politiek in petto heeft voor supermarkten.
Albert Heijn en Jumbo zijn voorlopig niet van plan te stoppen met het verkopen van Israëlische producten als dadels, ondanks de groeiende kritiek op Israël vanwege de oorlog in Gaza. Lidl overlegt daar momenteel over.
Minister Vincent Karremans (Economische Zaken, VVD) belooft om komend jaar 500 regels voor ondernemers te schrappen.
Verpact herkent de frustratie van supermarktondernemers wat betreft de druk om veel statiegeld in te zamelen. 'Dat mag absoluut niet zo blijven', zegt de organisatie tegen Distrifood. 'Daarom moet er een innameplicht komen voor iedereen die statiegeldverpakkingen verkoopt, zodat het gemak voor inleveren voor iedereen toeneemt.'
Mede-oprichter Michiel Muller van Picnic zette de discussie over de supermarkt-cao deze week verder op scherp. Deze week kwam minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met antwoorden op kamervragen over dit onderwerp.
Nederlandse bierbrouwers doen een dringende oproep aan politieke partijen om diverse regels voor de brouwers te versoepelen.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) wil dat de politiek nieuwe wetsvoorstellen vooraf toetst om zo de impact op boodschappenprijzen te monitoren. Dat schrijft de branchevereniging in een manifest.
De Algemene Rekenkamer adviseert politieke partijen om het schrappen van het lage btw-tarief van 9 procent op te nemen in hun programma richting de komende verkiezingen. Voor alle boodschappen moet het reguliere tarief gaan gelden.
Geen boetes, politiek draagvlak dat als sneeuw voor zon verdween en ondernemers die de plastictoeslag creatief omzeilden of juist in hun voordeel gebruikten. De SUP-heffing verdwijnt na tweeënhalf jaar grotendeels in de prullenbak. Hoeveel geld ondernemers ermee ophaalden en wat daarmee gebeurde, is een groot vraagteken. Een reconstructie van hoe de plastictoeslag vanaf dag één gedoemd was om te mislukken.