FreshRecruitment
Jankowiak (ex-Danone) baas nieuwe inkoopalliantie Superunie
De nieuwe internationale inkoopalliantie Vasco International Trading heeft Ewa Jankowiak benoemd als general manager.
De nieuwe internationale inkoopalliantie Vasco International Trading heeft Ewa Jankowiak benoemd als general manager.
Inkoopallianties zijn een effectief en noodzakelijk middel voor retailers, zegt Marcel Corstjens, emeritus hoogleraar aan Insead, een van de meest prestigieuze business schools ter wereld. De Belgische professor deed onder meer onderzoek naar de impact van inkoopallianties.
Een strijdlustig Everest, fabrikanten die zich van geen kwaad bewust zijn en supermarkten die te hoop lopen tegen steeds hogere inkoopprijzen. Het debat in de Tweede Kamer over hoge voedselprijzen afgelopen week bood een zeldzaam inkijkje in de strijd die supermarkten en fabrikanten al sinds jaar en dag uitvechten.
Inkooporganisatie Eurelec, waartoe Albert Heijn behoort, is slachtoffer van identiteitsfraude. Oplichters doen zich voor als medewerkers van de inkoopalliantie.
Boudewijn van den Brand en Marc-Jan Kivits van Superunie maken deel uit van het bestuur van de nieuwe inkoopalliantie Vasco International Trading.
Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink kijkt met grote interesse naar de opmars en impact van internationale inkoopclubs. Met de oprichting van een nieuwe alliantie door Superunie veranderen de verhoudingen opnieuw. Het Nederlandse poldermodel verdwijnt, maar is dat erg?
Superunie richt een nieuwe internationale inkooporganisatie voor A-merken op. Dat doet het bedrijf samen met Colruyt Group (België) en Coop Group (Zwitserland).
A-merken zijn gefrustreerd over Everest. De inkoopalliantie richt zich uitsluitend op prijs en nul op de relatie, zeggen vertegenwoordigers van vier A-merken tegen Distrifood. Inkopers van Everest kennen de Nederlandse markt bovendien slecht en geven niets om bestaande afspraken.
Het internationale inkoopverbond EMD, waar vanuit Nederland Superunie bij is aangesloten, heeft een nieuw lid. Het gaat daarbij om het Franse Francap voor samenwerking op het gebied van eigen merken.
Het keiharde inkoopbeleid van internationale allianties, als Everest, is gevaarlijk en moet geen trend worden, stelt retailprofessor Laurens Sloot in gesprek met Distrifood.