Jumbo breidt Jumbo's-lijn uit met chips
Jumbo voegt met chips een nieuwe categorie toe aan het Jumbo's-merk.
Jumbo voegt met chips een nieuwe categorie toe aan het Jumbo's-merk.
De prijsafstand tussen huismerk en A-merk is afgelopen jaren flink toegenomen, waardoor consumenten meer privatelabelproducten kopen. De prijsverschillen hebben verschillende oorzaken, waaronder de hevige concurrentie van discounters. Ook verhogen supers prijzen van A-merken soms bewust om de positie van het eigen merk te versterken.
Iedere maand duikt EFMI in de wetenschappelijke literatuur. Onderzoeker Erjen van Nierop keek naar de invloed van het weer op het vertrouwen in huismerken.
De prijsverschillen tussen A-merken en huismerkartikelen zijn groter geworden, waardoor er een nieuw speelveld ontstaat voor voedingshandelaren: het middensegment. Die nieuwe prijsklasse - met prijzen boven de gangbare huismerken, maar onder de prijzen van A-merken - kan volgens de Rabobank in West-Europa €15 miljard waard zijn.
Spar heeft de pilots met de nieuwe merkidentiteit en signing afgerond. De formule verwerkt de lessen van de test nu in het concept en bepaalt de komende weken de vervolgstappen.
Colruyt en Delhaize zetten het mes in de hoeveelheid huismerken. De supermarkten gaan zich toeleggen op één sterk private label-merk.
Private label wint nog steeds aan populariteit. Tijdens het jaarlijkse IPLC-seminar deed een aantal retailers hun huismerkstrategie uit de doeken. Zo ging het Belgische Colruyt van zo'n 40 huismerken in 2013 terug naar twee eigen merkpijlers: Boni en Everyday.
De prijzen van merkproducten stegen bij Jumbo harder dan bij andere supermarktketens. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar A-merken en huismerken.
A-merken werden afgelopen jaar gemiddeld 7 procent duurder terwijl budgetmerken 3 procent in prijs stegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Tussen de supermarktketens onderling zijn grote prijsverschillen.
Het marktaandeel van huismerken brak vorig jaar door de magische grens van 50 procent en de groei is nog niet gestopt. Deze week werd in Amsterdam de huismerkbeurs PLMA gehouden. Aflevering zes van de podcast van Distrifood staat daarom in het teken van de groei van huismerken.