FreshRecruitment
Ekoplaza legt Bagels & Beans in de schappen
Ekoplaza is begonnen met de verkoop van producten van horecabedrijf Bagels & Beans.
Ekoplaza is begonnen met de verkoop van producten van horecabedrijf Bagels & Beans.
Ahold Delhaize maakt biologisch eten onnodig duur, stelt Milieudefensie na onderzoek door Profundo. Volgens een woordvoerder ziet het supermarktconcern 'duurzame klanten als pinautomaat voor de aandeelhouder'.
Ekoplaza heeft sinds de introductie van het concept Wisselwaar 500.000 plastic verpakkingen bespaard.
Supermarkten zeggen de ambitie te hebben om het biologisch assortiment te vergroten, maar in de praktijk blijven de winkels en folders achter. Dat blijkt uit de Benchmark Bio, een onderzoek van denktank Questionmark.
Vomar biedt met vier varianten het meeste biologische brood aan, blijkt uit de Consumentengids van april. Vijf van de tien formules die de Consumentenbond onder de loep nam, verkopen biologisch brood. Albert Heijn, Aldi, Dekamarkt, Dirk en Spar slijten helemaal geen bio-broden in hun winkels.
Dekamarkt heeft inmiddels 30 geheel gasloze winkels en laat leveranciers een gedragscode ondertekenen. Dat en meer staat in het duurzaamheidsverslag van 2024. Distrifood zet de belangrijkste bevindingen op een rij.
Nederlandse huishoudens hebben in 2024 7 procent meer biologische producten gekocht dan een jaar eerder. Onderzoeksbureau YouGov ziet vooral het aantal mediumgebruikers 'significant' toenemen.
Coöperatie Odin schreef eind 2024 het 20.000e lid in, een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden.
Jumbo testte samen met Bionext een aantal nudges om klanten te stimuleren meer voor biologisch assortiment te kiezen. Het toevoegen van een zinnetje was bijzonder effectief, zo blijkt uit de uitkomsten van de studie.
Hoewel het aandeel biologisch groeit in Nederland, ligt er nog een uitdaging om het écht gangbaar te maken. De Smaakspecialist zet zich daarom actief in voor deze transitie, door duurzame producten toegankelijker te maken, het consumentenbewustzijn te vergroten en samen te werken met retailers en beleidsmakers. 'Zodat biologisch niet langer de niche is, maar de norm.'