nieuws

Groenste AH staat in Voorhout

Home

Groenste AH staat in Voorhout

VOORHOUT – De vierde doorbraakwinkel
van Albert Heijn in Voorhout heeft van alle AH-supermarkten de meeste
energiebesparende maatregelen toegepast. Door de combinatie van
led-verlichtingen en technische verbeteringen wordt 15 tot 20 procent per
gekoelde meter bespaard.

Bovendien wordt de vrijgekomen warmte van het koelen

en vriezen hergebruikt. De Albert Heijn-vestiging in Voorhout is in de

laatste week van november vorig jaar geopend. Alle energiebesparende maatregelen

zijn meteen vanaf de tekentafel in de winkel toegepast. Led-verlichting is op

grote schaal in gebruik genomen. De hele diepvriesafdeling hangt er vol

mee , evenals de ruim 85 meter gekoelde producten. ‘We

besparen pakweg 20 procent energie per strekkende meter. Deels door het gebruik

van led’s , maar vooral door

technische aanpassingen in de systemen’ , vertelt Martijn Versteegh , innovatiemanager Duurzaamheid.

Nog wel te duur

‘De aankoopprijs van led-verlichting

is op dit moment nog net een fractie te hoog om de toepassing rendabel te

maken’

, zegt Versteegh. ‘Toch gebeurt

dat binnenkort wel. De aanschafprijzen schieten naar beneden. En dan wordt

led-verlichting voor veel meer supermarkten interessant. Dat we ook hier de dure

voorlopers hebben hangen

, komt omdat

we willen experimenteren met deze verlichting.’

Nog te weinig

licht


‘De klanten zijn buitengewoon

tevreden

, toch vinden we zelf dat het

allemaal nog iets beter kan. Sommige producten

, die wat verder van de bron af liggen

, krijgen te weinig licht. Dan kan je er wel een

extra led-armatuur bijplaatsen

, maar

dan gaat je energieverbruik weer omhoog. Dat zijn allemaal vraagstukken die bij

de volgende generatie zijn opgelost.’

Supermarkten kunnen ook in de zomer

soms fris aanvoelen, zeker in de

buurt van koelingen. In deze winkel is ervoor gekozen de vrijgekomen warmte te

gebruiken om de gevoels­temperatuur te veraangenamen.

Dat is niet alleen warmte die vrijkomt van de koelingen zelf , maar het gaat om ook warmte van de ovens.

Belangrijke eisen

Helemaal achteraan in de winkel is

het diepvrieseiland gesitueerd. Dit meubel van Carrier kent aan bovenzijde

geïntegreerde glazen schuifdeksels. De klant die een product wil

pakken

, moet deze deksel niet naar

opzij

, maar naar boven schuiven. ‘Dat

was een belangrijke eis. Het probleem van naar opzij schuivende glazen platen is

dat je meteen de toegang tot het meubel blokkeert voor de klant naast je.’ Het

diepvriesmeubel zit er door het gebruik van veel glas zeer transparant uit. De

producten zijn voor de passant duidelijk te zien

, terwijl het meubel ondanks de glazen platen toch

zeer toegankelijk oogt.

Alle AH’s sluiten diepvries

af


Niettemin geven de glasplaten op het

eiland ook een minder robuuste indruk dan glazen deuren. ‘Natuurlijk worden er

duurzaamheidstesten gehouden , maar we hebben dit meubel nog geen zeven jaar in

gebruik. Dus of het eiland het zo lang volhoudt , kan ik je op dit moment niet

zeggen.’ De eerste ervaringen zijn beslist positief. En dat heeft Albert Heijn

ertoe gebracht het diepvrieseiland op te nemen in de formule-uitgangspunten.

Elke winkel die wordt verbouwd of gebouwd , krijgt een dergelijk eiland met

afsluitbare glasplaten.

Folie op

diepvriesdeuren
Niet in deze winkel , maar in een vestiging in

Nijmegen wordt geëxperimenteerd met folie op de diepvriesdeuren. Deze

transparante laag moet ervoor zorgen dat de deuren niet beslaan als ze worden

geopend. Nu gebeurt dat veelal met het opwarmen van het glas. Eigenlijk is dat

zonde , want daarvoor is ook weer extra energie nodig. Toch is de folie nog niet

opgewaardeerd tot een vast formule-onderdeel. ‘Dat vinden wij voor nieuwe

filialen een onnodige handeling. Met het plakfolie voor bestaande filialen , die

voorlopig nog niet verbouwd worden , wordt in Nijmegen getest. Als dat rendabel

blijkt , zal dat na de test ook in deze filialen worden

toegepast.

Reageer op dit artikel