nieuws

Supermarkt wil snelle oplevering vloer

Home

Supermarkt wil snelle oplevering vloer

MONTFOORT – Bij het plaatsen van vloeren in supermarkten speelt de
verhoogde tijdsdruk tegenwoordig een belangrijke rol. ‘De burgemeester staat bij
wijze van spreken klaar om het openingslint door te knippen, als wij nog met het
plaatsen van de vloer moeten beginnen.’


Verschillende vloerbedrijven geven te kennen dat er in de loop der jaren

meer druk is gekomen op de bouwperiode. Iedereen in de kolom heeft daarmee te

maken, van aannemer en bouwbedrijf tot en met meubelleverancier en

tegelleverancier.

Lintje knippen

‘Ik zeg wel eens gekscherend dat de burgemeester al klaar staat om het

openingslint door te knippen als wij nog moeten beginnen’, zegt Adrie de Knegt,

hoofd Binnendienst van de firma Imarco, één van de grootste vloerleveranciers in

de supermarktbranche. ‘Een jaar of vijftien terug lag de weekproductie van een

ploeg op pakweg 500 vierkante meter.

Tijdsdruk

Tegenwoordig wordt ook verlangd dat we 1000 vierkante meter realiseren in

twee dagen. Dat laatste voorbeeld is wel heel extreem, maar niettemin is er

absoluut sprake van een verhoogde tijdsdruk. Daar komt bij dat we te maken

krijgen met andere disciplines die op de winkelvloer aanwezig moeten zijn’,

vertelt De Knegt. Het uit de grond stampen van een supermarktvloer is

daarmee de laatste jaren steeds complexer geworden.

Eensgezindheid

Wat betreft productkeuze, bestaat er grote eensgezindheid in de

supermarktbranche. Gietvloeren en keramische tegels zijn weliswaar in

verschillende supermarkten aanwezig, maar het leeuwendeel van de winkels kiest

tegenwoordig voor marmercompositie-tegels. Deze cementgebonden tegel, van circa

drie centimeter dik, wordt gelegd in een mor­telpakket van eveneens ongeveer

drie centimeter. Deze combinatie levert een kwaliteit op, die qua slijtvastheid

en belasting vele tientallen jaren kan trotseren.

Onverslijtbaar

‘Er liggen nog cementgebonden marmer-mozaïektegels in supermarkten van

dertig jaar terug’, zegt De Knegt. ‘Het product is onverslijtbaar. We moeten wel

eens een reparatie uitvoeren, maar dat gebeurt dan vaak in supermarkten waar de

koelingen of meubels zijn verplaatst. Supermarkten zijn kritisch op hun budget.

Dat is natuurlijk heel logisch, maar dan wil het ook gebeuren dat er gekozen

wordt voor goedkopere oplossingen met keramische tegels.’

Verkeerde keuze

De kans bestaat dat zo’n oplossing uiteindelijk verkeerd uitpakt, zegt De

Knegt. ‘Vooral bij schappen met grote gewichten, zoals bij het frisdrankschap,

ontstaan enorme krachten op de vloer. Dat probleem is ook vaak te zien bij de

ingang van het magazijn. Als een winkelmedewerker daar met een pallet naar toe

komt ‘scheuren’, terwijl hij moet afremmen voor een klant, ontstaan er enorme

belastingen op de vloer.

Vloeren slopen

Marmercompositietegels kunnen daar beter tegen dan keramische tegels,

hoewel je ook wat dat betreft voorzorgmaatregelen kunt nemen.’Wat in deze

periode natuurlijk geregeld is te zien, besluit De Knegt, is de ombouw van

formules. Ook vloeren gaan daarin mee. ‘En dan wil het gebeuren dat goede

vloeren tóch worden gesloopt. Niet alleen de wanden, het plafond of de

winkelstellingen moeten mee in de nieuwe kleurstellingen, hetzelfde geldt net zo

goed voor de vloeren.’

Reageer op dit artikel