nieuws

Het is klein en koel en loopt hard

Home

Het is klein en koel en loopt hard

Als ze maar klein zijn, een doorzichtige verpakking hebben, en in het
koelschap staan. Verse sapjes verkopen dan vanzelf. ‘En de klant kijkt daarbij
ook niet zozeer naar de prijs.’



De verkopen van gekoelde en ongekoelde sappen is in 2007 (voortschrijdend

tot en met week 40) gegroeid tot 502 miljoen euro. In 2006 bedroegen die

verkopen nog 463 miljoen euro. Het marktaandeel van gekoelde sappen daarin is

inmiddels opgelopen van 35,9 procent naar 39,1 procent. Deze groei ging ten

koste van ongekoelde sappen.

GezondheidDe snelle groei dankt de categorie aan de

aandacht voor gezonde voeding, zegt Marie-Ange Vaessen, senior brandmanager

CoolBest bij Friesland Foods. ‘Het heeft alles te maken met het feit dat de

consument steeds meer aan zijn gezondheid denkt. Ook de smaak van wat hij eet en

drinkt begint steeds belangrijker te worden. Deze ontwikkeling zal verder

doorzetten.’

Private labelDe koelingen in de supermarkt met verse

sappen, vooral het sinaasappelsap, worden gedomineerd door private labelmerken.

Maar er komen allengs nieuwe spelers bij, waarvan Chiquita er een is. De

bananengigant heeft eind vorig jaar vier varianten van Chiquita smoothies in het

schap gezet. Vanuit Nederland probeert Chiquita als a-merk de koelingen in heel

Europa te veroveren.

DoorontwikkelenHet vak met de gekoelde sappen zal de

komende jaren verder doorontwikkelen, is de verwachting van Marie-Ange Vaessen

van CoolBest. ‘De eerste producten die iets extra’s toevoegen aan de verse

sappen zijn al geïntroduceerd. Zo hebben we begin 2007 CoolBest Vitaday met

prebiotica geïntroduceerd. Het ondersteunt je weerstand, omdat het een goede

darmflora bevordert. Wij zullen de komende tijd meer van dergelijke

vruchtensappen met iets extra’s introduceren. Maar er zullen ook meer

vruchtensappen met exotische, onbekende vruchten komen, zoals van de acaibes,

die ook nog eens extra goed zijn voor de gezondheid.’

Andere klantJan van den Boogaard, met een grote

Troefmarkt aan de rand van de Gorkumse binnenstad, ziet het onder z’n ogen

gebeuren. ‘In het sappenschap lijkt het wel of de klant de pakken sap onder een

vergrootglas legt. Hij wil weten of er suiker in zit, of het gezond is en

natuurlijk ook wat het kost’, aldus de ondernemer, wiens Troefmarkt opent met

een assortiment speciaal voor passanten. ‘Staat diezelfde klant voor het koelvak

met de verse sappen, dan pakt hij een klein flesje. Dat zo’n flesje naar

verhouding stukken duurder is dan een pak sap, maakt hem niet uit. Hij koopt het

en kijkt niet zozeer naar de prijs. Hij is ineens een heel andere klant.’

Reageer op dit artikel