artikel

Zomerrapport 2006: Jumbo haalt Poiesz weer in

Home

Zomerrapport 2006: Jumbo haalt Poiesz weer in

De Nederlandse supermarkten zitten dicht op elkaar. Na bijna drie jaar prijsfocus is het onderscheid ver te zoeken, en wordt de concurrentie taai. Een foutje levert al gauw een flinke achterstand op, en alleen wie scherp blijft behoudt een toppositie. Jumbo Supermarkten komt als beste uit de bus, voor de achtste keer in twintig halfjaarlijkse onderzoeken. Bij AH speelt het prijsimago weer op.

De Nederlandse supermarkten zitten dicht op elkaar. Na bijna drie jaar prijsfocus is het onderscheid ver te zoeken, en wordt de concurrentie taai. Een foutje levert al gauw een flinke achterstand op, en alleen wie scherp blijft behoudt een toppositie. Jumbo Supermarkten komt als beste uit de bus, voor de achtste keer in twintig halfjaarlijkse onderzoeken. Bij AH speelt het prijsimago weer op.

Belang van prijs

Prijs is ontegenzeggelijk heel belangrijk geweest voor de Nederlandse supermarkten in de afgelopen drie jaar. Voor álle supermarkten. Prijs is voor de consument vanzelfsprekend geworden en dat heeft twee gevolgen. Ten eerste: de consument is prijs minder belangrijk gaan vinden in de keuze van zijn supermarkt. Als alle supermarkten lage prijzen bieden, is dat niet meer de onderscheidende factor waarop de consument zijn keuze baseert. In belangrijkheid is prijs opgeschoven naar de derde plaats, na goede kwaliteit en goede versafdelingen. Ten tweede: als alle supermarkten lage prijzen bieden, en steeds meer aandacht aan lage prijzen wijden, verdwijnt het onderscheid. Supermarkten gaan meer op elkaar lijken en dat is ook één van de conclusies uit het Zomerrapport 2006: de afstand tussen de kop en de staart van het peloton is kleiner geworden, de waarderingscijfers van de consument komen dichter op elkaar te zitten.

Research director Joop Holla van GfK trekt bij dit resultaat dan ook zijn eigen conclusie: 'Het onderscheid is weg, de aandacht heeft te veel op prijs gelegen. Ketens zullen zich nu weer met kwaliteitsaspecten moeten onderscheiden.' Als er nog één andere conclusie opvalt in dit rapport, dan is het wel dat Ahold daalt en Laurus stijgt. Niet dat AH en C1000 het nu heel veel slechter doen, maar in de ranglijst komen de beide formules wel een stuk lager uit dan in december. En AH dient hierbij het prijsimago in de gaten te houden. Wat dat betreft is het verklaarbaar dat AH eind mei opnieuw een slag maakte met duizend lager geprijsde producten. De stijging van Laurus komt niet terug in de ranglijst, maar de ketens Konmar, Super de Boer en Edah Lekker & Laag krijgen op de valreep dan eindelijk wel de hogere waardering van de klant waar Laurus al jaren op wachtte.

1. Jumbo
Jumbo Supermarkten zijn nimmer weg uit de topvijf, staan zelden buiten de topdrie en komen nu dan weer op de eerste plaats. Jumbo krijgt voor de achtste maal de hoogste waardering van de Nederlandse consument. Het knappe van Jumbo is dat de organisatie een gestage landelijke groei weet te combineren met een blijvend hoogstaande prestatie op de winkelvloer. De uitbreidingen met nieuwe filialen en nieuwe winkels van ondernemers hebben geen nadelige invloed op de waarderingen door de klant. Jumbo stijgt vijfhonderdste punt, maar omdat de nummers 1 en 2 van het laatste Kerstrapport in waardering dalen komt Jumbo nu bovenaan. Vooral de netheid van de winkels, de keuze van het assortiment en de kwaliteit worden hoger gewaardeerd dan een half jaar geleden. De grote beker staat de komende zes maanden in Veghel.

2. Poiesz
Nu Jumbo Poiesz is gepasseerd kunnen de Friezen zich de komende maanden niet bedienen van de slogan ‘De beste supermarkt van Noord-Nederland’. Daarvoor is de aanwezigheid van Jumbo in het noorden inmiddels te serieus. Maar Poiesz mag zich wel beroepen op het vriendelijkste personeel van Nederland, en daar kun je je tegenwoordig mee onderscheiden. De waardering voor de Poiesz-medewerkers is verder gestegen en de afstand tot andere ketens is aanzienlijk. Poiesz dient wel de netheid, de keuze en de prijzen in de gaten te houden, wat op die aspecten oordeelt de klant een stuk lager.

3. Jan Linders
Na twee rapporten aan de top valt Jan Linders nu een stuk terug. En niet zo’n klein beetje ook. Natuurlijk kun je vanaf de top alleen nog naar beneden, maar dit gaat hard. Op alle zeven aspecten van het onderzoek gaat de keten achteruit. Zelfs het hoog geprezen personeel levert iets aan waardering in. Even verder kijken in het onderzoek levert een deel van de verklaring: de waardering voor de aanwezigheid van alle artikelen gaat zestiende punt achteruit, een enorme klap. De klanten van Jan Linders zijn dus behoorlijk ontevreden over de grote hoeveelheid out-of-stock. Dat zal alles te maken hebben met de fase waarin Jan Linders zich bevindt. Het distributiecentrum wordt vernieuwd, en voor een jaar is de hele voorraad ondergebracht in een nood-dc in Heijen. De verhuizing heeft begin maart plaatsgevonden.

Logistieke prestaties
Met de meting van het Zomerrapport zal dat ongetwijfeld zijn invloed hebben gehad. Bij andere ketens bleek al eerder dat een slechte logistiek zijn weerslag heeft op de waardering van de totale winkel. Zelfs de mooiste afdeling wordt waardeloos als je favoriete product er niet ligt. Dezelfde problemen had Vomar in de zomer van 2003. Voor Jan Linders is het dus zaak even door te bijten en vooral om de klanten duidelijk te maken wat er aan de hand is. Vertel waar je aan werkt, zo hou je vrienden.

Reageer op dit artikel