artikel

Kerstrapport 2008: Jumbo wint voor twaalfde keer

Home

Kerstrapport 2008: Jumbo wint voor twaalfde keer

De tevredenheid van de Jumbo-klant over zijn supermarkt blijft groot. In dit 25ste GfK-klantenonderzoek staat Jumbo nu voor de twaalfde keer bovenaan, dat is bijna één op twee. Maar Albert Heijn komt ontegenzeggelijk dichterbij.

De tevredenheid van de Jumbo-klant over zijn supermarkt blijft groot. In dit 25ste GfK-klantenonderzoek staat Jumbo nu voor de twaalfde keer bovenaan, dat is bijna één op twee. Maar Albert Heijn komt ontegenzeggelijk dichterbij.

25ste onderzoek

In de serie Kerst- en Zomerrapporten is dit Kerstrapport 2008 een jubileum. Het is het 25ste onderzoek waarin GfK voor Foodmagazine de waardering van de Nederlandse consumenten voor hun eigen supermarkt in kaart brengt. In het Kerstrapport 2008 vallen direct twee zaken op: Jumbo presteert opnieuw als beste formule in de ogen van de eigen klanten. Voor de twaalfde maal weet de keten uit Veghel zich bovenaan deze ranglijst te plaatsen, waarmee het gemiddelde bijna één op twee bedraagt. Een knappe prestatie, enerzijds omdat Jumbo allang geen regionale keten meer is zoals Poiesz of Jan Linders, ketens die altijd iets van voordeel uit de eigen provincie kunnen putten. Anderzijds omdat Jumbo zowel het distributiecentrum heeft vergroot en heel veel winkels in de afgelopen jaren aan de eigen keten heeft toegevoegd. Zulke operaties leiden de aandacht af van de winkelvloer en hebben doorgaans een negatieve invloed op scores in het Zomer- en Kerstrapport, zoals bij dc-ombouw bij Vomar en Jan Linders is gebeurd. De huidige eerste plaats van Jumbo geeft ook aan dat de keten nieuwe klantenkringen op dezelfde wijze kan overtuigen van de eigen kwaliteiten als de bestaande. Jumbo weet dus ook de nieuwe klant voor zich te winnen.

Voorsprong kleiner

Het tweede aspect dat opvalt is dat de voorsprong van Jumbo niet meer zo heel groot is. Albert Heijn behoudt de tweede plaats – al loopt het prijsimago weer iets terug – en de afstand tot Jumbo slinkt van 0,18 naar 0,07 punt. Achtervolger AH hangt al bijna aan het zadeltasje van de koploper. Het probleem voor Jumbo daarbij is niet dat Albert Heijn het nu ineens zo veel beter doet, want de marktleider scoort zeer constant. Nee, Jumbo heeft het aan kop zichtbaar moeilijker dan voorheen en valt flink terug, in de wetenschap bovendien dat achter Albert Heijn nog meer gegadigden zich richten op de koppositie. Maar de verschillen aan kop zijn wel vaker klein geweest. En winnen is winnen, ook met een kleine voorsprong. Wat betreft de ontwikkelingen in de rest van het peloton: behalve Jumbo hebben ook Dekamarkt, Em-Té, Dirk en Coop het moeilijk. Em-Té schaart zich naast Golff, en dat past misschien leuk, maar beter had Golff de positie van Em-Té kunnen opzoeken. En Coop doet het zo slecht dat de formule zelfs onderaan eindigt. Boni, MCD en Spar weten hun positie te verbeteren. De totale waardering voor de Nederlandse supermarkt loopt terug, van 7,37 naar 7,33 en dat is opvallend gezien de stabiele score in de vorige rapporten. Bovendien loopt vooral de waardering voor het algemene prijspeil achteruit, van 7,13 naar 7,10 en 7,06 nu. De consument zoekt weer meer de lage prijzen op en dat zal met de nog komende malaise alleen maar sterker worden. We zijn gewaarschuwd.

1. Jumbo

Weer nummer één dus, maar er knarst iets in de tandwielen. Jumbo komt niet meer voor in de topvijf van het vriendelijkste personeel. En Jumbo komt ook niet meer voor in de topvijf van voordeligste formules. Daarbij valt ook nog de waardering voor het vers en voor de ruime
keuze lager uit dan afgelopen zomer. En het aspect out-of-stock telt weliswaar niet mee voor het uiteindelijke rapportcijfer, maar klanten geven wel aan dat ze bij Jumbo vaker misgrijpen. Reden genoeg voor Veghel om de winkeloperatie kritisch in de gaten te houden. Maar die beker staat ook het komende half jaar weer op het hoofdkantoor aan de Rijksweg.

2. Albert Heijn

Albert Heijn weet de tweede plaats te behouden en te verstevigen. Want niet alleen Jumbo laat wat steken vallen, ook de spelers op plaats drie en vier staan nu verder van Albert Heijn af dan de nummers drie en vier van afgelopen zomer. AH zelf ziet de totaalscore een onderste punt hoger uitvallen. Klanten hebben meer waardering voor vers en de vriendelijkheid van het personeel. Ook zijn de wachttijden bij de kassa iets verbeterd en wordt de informatie over gezonde voeding nu beter herkend. Pijnpuntje is het prijsniveau. De afstand in prijsimago is weer gegroeid tot 7 procent en het prijspeil wordt ook iets slechter gewaardeerd dan afgelopen zomer. Maar ook Albert Heijn werkt achter – en nu ook voor – de schermen aan een nieuwe formule en dus is deze versteviging van de positie een mooie prestatie.

3. Boni en Nettorama

Boni en Nettorama delen de derde plaats en voor Boni is dat weer een enorme sprong voorwaarts, waar de keten afgelopen zomer nog een flinke stap achteruit maakte. Boni stijgt 0,19 punt (en dat is veel) en komt vanaf plaats 16. De Boni-klant heeft nu meer waardering voor de netheid, het vers, de kwaliteit en de aanbiedingen. Bovendien grijpt hij minder vaak mis. Nettorama komt van plaats vier, stijgt dus in de ranglijst, maar levert 0,01 puntje in. De keten met de beste agfafdeling van Nederland behoudt dus zijn goede positie in de subtop en scoort ook zeer stabiel. Op de lange termijn gemeten worden de aanbiedingen nog iets beter gewaardeerd. Nettorama heeft een goede serie rapporten gehad: de keten komt van plaats tien en is via acht en vier nu op drie beland.

Reageer op dit artikel