artikel

Kerstrapport 2005: Posities supermarkten muurvast

Home

Kerstrapport 2005: Posities supermarkten muurvast

Het Nederlandse supermarktveld zit muurvast. Na twee jaar prijzenoorlog blijken prijsacties (zoals van C1000 of Vomar) volledig hun uitwerking te missen in de waarderingen van de klant en is de opmars van Albert Heijn tot stilstand gekomen. Jan Linders, Jumbo en Poiesz behouden de kopposities in het Kerstrapport van 2005.

Het Nederlandse supermarktveld zit muurvast. Na twee jaar prijzenoorlog blijken prijsacties (zoals van C1000 of Vomar) volledig hun uitwerking te missen in de waarderingen van de klant en is de opmars van Albert Heijn tot stilstand gekomen. Jan Linders, Jumbo en Poiesz behouden de kopposities in het Kerstrapport van 2005.

Geen beweging

Het is al eerder geschreven: het einde van een prijzenoorlog laat zich moeilijk afbakenen. Maar als prijsacties van Vomar en C1000 geen uitwerking op hun prijsimago's hebben en als Albert Heijn weer duizend producten in prijs verlaagt, maar dat al niet meer in de krant vermeldt, dan geeft dat te denken. De opmars van Albert Heijn is tot stilstand gekomen en de posities van de Nederlandse supermarkten zitten na twee jaar prijzenoorlog muurvast in de modder. Het halfjaarlijkse klantenonderzoek van GfK en Foodmagazine vertoont voor het eerst sinds het begin in 1996 dezelfde topvijf als een half jaar eerder.


1. Jan Linders

Jan Linders houdt het succes van afgelopen zomer vast en eindigt voor de derde maal bovenaan het halfjaarlijkse klantenonderzoek. In Nieuw-Bergen kan de vlag in top en de grote beker kan zijn triomftocht langs de filialen van Jan Linders dus vervolgen. Een half jaar geleden was net de nieuwe missie opgesteld: de beste supermarkt van Nederland worden. Met twee opeenvolgende eerste plaatsen is Jan Linders daar zeker in geslaagd. De topdrie van dit onderzoek zit opnieuw dicht bij elkaar, maar de afstand met de nummers twee en drie is toch aanzienlijk; het verschil is meestal kleiner bovenin. Ten opzichte van het vorige rapport is de waardering voor het vers van Jan Linders verbeterd, maar de klanten hebben een lager cijfer over voor de vriendelijkheid van het personeel. Toch krijgen de medewerkers van de Limburgse keten de hoogste waardering van Nederland en ook het hoogste cijfer uit het hele onderzoek: 8,18. Per saldo komt Jan Linders een honderdste punt lager uit dan in juni.

 

2. Poiesz
Als alles vastzit in de topvijf, blijft Poiesz dus de beste keten van Noord-Nederland. Die gewilde claim kon de keten niet altijd hanteren, omdat Jumbo zich aardig heeft vastgebeten in Groningen en Friesland, maar Poiesz kan de campagne dus nog voortzetten. De Friezen krijgen een hogere waardering voor de netheid van de winkels en leveren punten in op de vriendelijkheid van het personeel (de eerste plaats is vergeven aan Jan Linders). Per saldo daalt Poiesz driehonderdste punt.

 

3. Jumbo
Geen eerste plaats maar wel opnieuw een ijzersterke prestatie van Jumbo, zeker als je bedenkt dat de keten in heel Nederland actief is met nieuwe winkels. Het aantal is de 75 gepasseerd en van een regionale keten is eigenlijk geen sprake meer. Kunnen we Jumbo al de beste landelijke keten noemen? Er zijn immers ook genoeg plaatsen waar inwoners nog nooit van Plus hebben gehoord. Jumbo kiest momenteel voor adverteren op regionale omroepen, en dat is nog een verschil met Plus. De klanten van Jumbo oordelen iets lager over de keuze in de winkels, over de kwaliteit en over het personeel. De waardering voor de aanbiedingen valt juist hoger uit. Is het dan toch de campagne 'extra lang – extra laag' die hier doorwerkt? Jumbo levert per saldo zeshonderdste punt in.

Reageer op dit artikel