artikel

Kerstrapport 2004: Jumbo terug aan de top

Home

Kerstrapport 2004: Jumbo terug aan de top

Voor de zeventiende keer op rij presenteert Foodmagazine het halfjaarlijkse klantenonderzoek van GfK. Opnieuw hebben eigen klanten de Nederlandse supermarkten beoordeeld. Het onderzoek is gebaseerd op 8000 winkelbezoeken. Na een bezoek beoordelen klanten hun supermarkt op netheid, vers, ruime keuze, kwaliteit van artikelen, lage prijzen, aanbiedingen en op de vriendelijkheid van het personeel.

Voor de zeventiende keer op rij presenteert Foodmagazine het halfjaarlijkse klantenonderzoek van GfK. Opnieuw hebben eigen klanten de Nederlandse supermarkten beoordeeld. Het onderzoek is gebaseerd op 8000 winkelbezoeken. Na een bezoek beoordelen klanten hun supermarkt op netheid, vers, ruime keuze, kwaliteit van artikelen, lage prijzen, aanbiedingen en op de vriendelijkheid van het personeel. Deze zeven zijn volgens consumenten nog steeds de belangrijkste criteria zijn waarop zij hun keuze voor een supermarkt baseren. De nabijheid van een winkel speelt bij die keuze ook een zeer belangrijke rol, maar omdat de supermarkt daarop geen invloed kan uitoefenen, is dit geen criterium in het onderzoek.
Daarnaast oordelen klanten ook over de aanwezigheid van alle artikelen (out-ofstock), en over de wachttijden bij de kassa. Deze laatste twee aspecten tellen niet mee voor het totaalcijfer van de supermarktbeoordeling, omdat consumenten aangeven deze aspecten toch minder belangrijk te vinden bij het bepalen van hun supermarktkeuze.

Prijspeil

Over het algemeen geldt dat klanten weer een hogere waardering hebben voor het Kerstrapport 2004
prijspeil van hun supermarkten dan in voorgaande jaren. Sinds de invoering van de euro werd de consument steeds ontevredener, maar de waardering bevindt zich nu weer op hetzelfde niveau als in de
zomer van 2001. Ook de gemiddelde waardering voor het vers in de supermarkt stijgt de laatste jaren, maar dat is vooral te danken aan de betere prestaties aan de onderkant van de markt, dat wil zeggen Aldi en Lidl. De consument is nog nooit zo tevreden geweest over het versaanbod in zijn supermarkt. Ook heeft hij de netheid van de winkels nog nooit zo sterk gewaardeerd. als het afgelopen jaar, en dat is opmerkelijk gezien de prijzenoorlog waar de retail mee kampt.

1. Jumbo

Voor de zevende keer in zeventien rapporten eindigt Jumbo bovenaan. De voorzichtige stappen die Jumbo in aanbiedingen zet, helpen de keten aan de laatste punten die nodig zijn voor de overwinning. Jumbo is niet weg te branden uit de topvijf en staat zelden buiten de topdrie. De klant heeft nu een sterk hogere waardering voor vooral de netheid, maar ook de scores voor de ruime keuze van het assortiment en de aantrekkelijke aanbiedingen zijn hoger dan in het Zomerrapport. De waardering voor de aanbiedingen van Jumbo is nu bijna even hoog als de gemiddelde score van alle supermarkten op dit aspect, en dat is knap gezien de beperkte opzet van de aanbiedingen bij Jumbo. Toch zou een actie als 'Xtra lang Xtra laag' op termijn nog wel tot een hoger resultaat kunnen leiden.

2. Jan Linders

Weer net niet nummer één in het rapport. Ook 'de beste van Zuid-Nederland' wordt. een lastige slogan, nu niet Deen maar Jumbo op 1 staat. Maar Jan Linders is wel volgens de eigen klanten de voordeligste
winkel van Nederland (boven aan de voordeel-topvijf). En Jan Linders is de enige keten die zowel in de voordeel- als in de service-topvijf een plaats weet te bemachtigen. En dan ook nog de derde plaats bij
het vriendelijkste personeel. Linders gaat sterk vooruit in de waardering voor de netheid van de winkel en ook op lage prijzen en aantrekkelijke aanbiedingen is de waardering sterk hoger. Dat geeft nu een
goed resultaat, maar in de zomer waren dat nog de punten waarop Linders achteruit ging. Die prestaties schommelen dus nogal in de ogen van de klant. Daarnaast zijn ook de andere aspecten beter gewaardeerd: vers, keuze, kwaliteit en personeel. Per saldo komt Jan Linders een honderdste punt te kort en dat was in het vorige Kerstrapport ook al zo.

3. Poiesz

De Friese keten verbetert zijn scores op aanbiedingen en op de ruime keuze van het assortiment. De waardering voor de netheid van de winkels is zelfs sterk verbeterd. Een goed resultaat en Poiesz toont op geen van de andere aspecten verzwakkingen. De beste van het Noorden dus. Poiesz heeft bovendien de winkel het best op orde als het gaat om out-of-stock.

Reageer op dit artikel