artikel

Kerstrapport 2003: Deen op 1

Home

Kerstrapport 2003: Deen op 1

Voor de vijftiende keer op rij presenteert Foodmagazine het halfjaarlijkse klantenonderzoek van GfK en Foodmagazine. Opnieuw zijn de Nederlandse supermarkten beoordeeld door hun eigen klanten, op basis van 8200 winkelbezoeken

Voor de vijftiende keer op rij presenteert Foodmagazine het halfjaarlijkse klantenonderzoek van GfK en Foodmagazine. Opnieuw zijn de Nederlandse supermarkten beoordeeld door hun eigen klanten, op
basis van 8200 winkelbezoeken. Klanten beoordelen hun supermarkt na een bezoek op netheid, vers, ruime keuze, kwaliteit van artikelen, lage prijzen, aanbiedingen en op de vriendelijkheid van het personeel. Deze zeven beoordelingen vormen het totaalcijfer. Daarnaast wordt ook het oordeel over de aanwezigheid van alle artikelen gegeven (out-of-stock), en over de wachttijden bij de kassa. Deze laatste twee aspecten tellen echter niet mee voor het totaalcijfer van de supermarktbeoordeling, omdat consumenten aangeven deze aspecten toch minder belangrijk te vinden bij het bepalen van hun supermarktkeuze.

Prijzenoorlog

De meting van dit Kerstrapport heeft plaatsgevonden vlak vóór het uitbreken van de prijzenoorlog. Dat lijkt een nadeel, omdat het juist in deze prijzenoorlog interessant is om te zien wat deze  acties betekenen voor het prijsimago van een supermarkt. Daar staat tegenover dat een imago wordt opgebouwd over een langere termijn dan enkele weken. Bovendien, de kracht van deze Kerst- en Zomerrapporten is de continuïteit van de meting elk half jaar op een zelfde tijdstip, en niet op het moment dat enkele retailers iets aan hun prijzen gaan doen. Het imago van alle Nederlandse supermarkten is gemiddeld vrij stabiel. De consument heeft een iets hogere waardering voor de netheid van de winkels dan in de zomer van 2003. Maar ondanks deze hogere score op netheid valt er nog genoeg te verbeteren. Nog steeds worden zeer veel winkelbezoeken beoordeeld met een schoolcijfer 6 of lager, terwijl het toch steeds gaat om de supermarkt waar de klant zelf voor kiest. Anders gezegd: nogal. wat consumenten zijn klant bij gebrek aan beter. Daarmee zijn veel winkels dus kwetsbaar. De komst van een scherpe concurrent kan veel klanten snel doen overstappen.

1. Deen op één!

De grote verrassing van dit rapport is de kersverse nummer één, Deen. In voorgaande jaren was de Noord-Hollandse keten regelmatig in de topvijf terug te vinden, met als hoogtepunt een tweede plaats in
het Kerstrapport van 1999. Daarna zakte Deen wat weg, tot buiten de toptien. Deze zomer diende het herstel zich aan, met een zesde plaats, komend van de elfde positie. Deen doet het nu nog beter op bijna alle aspecten. Alleen de waardering voor vers en personeel blijft dezelfde als deze zomer, waarbij moet worden aangetekend dat de score op vers toch al erg goed was. (Deen stond onlangs nog boven aan het jaarlijkse ‘Versrapport’). Vooral in prijs doet Deen goede zaken. Over twee rapporten gemeten
heeft de klant een veel grotere waardering gekregen voor de prijzen van Deen. Deen klopt de nummer twee – Jan Linders – met een minimaal verschil van éénhonderdste punt. Met 7,67 is dat geen verschil
van banddikte meer, maar slechts een kwestie van iets meer profiel op de band bij het passeren van de eindstreep: 7,67. Wel een uitslag waarmee Fons Deen de concurrentie in Noord-Holland mee om de
oren kan slaan.

2. Jan Linders

Met grote volharding gaat Jan Linders terug naar de toppositie waar de keten twee jaar geleden met kerst nog stond. De afgelopen rapporten gingen de Limburgers van 5 naar 4, naar 3 en nu naar 2. Jan Linders krijgt van zijn klanten een hogere waardering op het aspect aanbiedingen. De waardering voor de prijzen lijkt licht te verbeteren (zoals dat heet: ‘niet significant’), maar over twee rapporten gemeten is de verbetering aanzienlijk. Echter: de waardering voor personeel en voor netheid van de winkels van Jan Linders loopt iets terug. Jammer natuurlijk van dat laatste eenhonderdste punt: 7,66. Dat Linders met Deen de echte top vormt blijkt uit het feit dat alleen deze twee ketens zowel op service als op voordeel bij topvijf van Nederland horen (zie kaders ‘Beste uitstraling’ en ‘Voordeligste winkels’).

3. Jumbo

Sinds de zomer van 1997 is Jumbo steevast in de topvijf terug te vinden, met al zes keer een eerste plaats. Jumbo scoort zeer stabiel op alle aspecten, en dat is toch knap voor een keten in zo’n  ontwikkeling, waarbij meerdere nieuwe filialen verspreid over het land worden toegevoegd. Jumbo blijft het goed doen in de waardering van de klant. Het aantal winkelbezoeken waarop het oordeel over Jumbo is gebaseerd stijgt ook weer, conform het grotere aantal filialen. 

Reageer op dit artikel