artikel

Albert Heijn XL aan kop

Home

Nu AH en AH XL apart worden gemeten, blijkt het verschil in waardering bij de klant. XL is de beste formule van het land. Super de Boer bereikt voor het eerst de toptien en Plus zakt verder weg, blijkt uit cijfers van GfK.

Albert Heijn XL aan kop

Nu AH en AH XL apart worden gemeten, blijkt het verschil in waardering bij de klant. XL is de beste formule van het land. Super de Boer bereikt voor het eerst de toptien en Plus zakt verder weg, blijkt uit cijfers van GfK.

Het was natuurlijk al heel lang duidelijk dat Albert Heijn de laatste vijf jaar een sterke ontwikkeling doormaakt. De waardering van de AH-klant voor zijn eigen supermarkt is in de laatste Zomer- en Kerstrapporten van GfK Panel Services sterk gegroeid. Ook in dit Zomerrapport 2009 is het prijsimago van Albert Heijn weer verder verbeterd. Het verschil in gemeten waardering op het aspect lage prijzen bedraagt nog maar 5 procent ten opzichte van het gemiddelde van de overige formules en zo goed heeft de AH-klant de prijzen in zijn winkel nog niet eerder gewaardeerd. Vlak voor het begin van de prijzenoorlog in 2003 bedroeg het verschil nog 18 procent. En wat Albert Heijn in totaal nog niet eerder was gelukt, lukt nu wel met AH XL: de etalage-uitvoering van de marktleider krijgt van de eigen klanten de hoogste waardering van Nederland.


Waardering voor service

XL-klanten hebben grote waardering voor de serviceaspecten van de XL-winkels. Natuurlijk is er het grote assortiment, maar ook kwaliteit, netheid en versaanbod worden hoog gewaardeerd. Opvallend is dan weer dat de XL-winkels ten opzichte van de gewone AH supermarkten minder goed scoren op aanbiedingen en prijzen. Maar dit zomerrapport heeft nog veel meer opmerkelijk nieuws. Goed nieuws voor Super de Boer, bijvoorbeeld. Het lijkt erop dat het beleid van de directie eindelijk wat vruchten gaat afwerpen, nu Super de Boer voor het eerst in zijn bestaan in de toptien van dit rapport terechtkomt. Tegelijkertijd laat ook C1000 iets van herstel zien, nadat de keten steeds slechter ging presteren.

 

Plus en C1000

Het herstel bij C1000 betekent ook, dat het iets verder terugzakkende Plus nu als slechtst scorende landelijke formule in de lijst staat – als de discounters buiten beschouwing worden gelaten. Bij de discounters weet Lidl gestaag de afstand tot Aldi verder uit te bouwen. Het roept de vraag op hoe lang Aldi nog wacht met een reactie. Tevens valt op dat de consument in het algemeen redelijk tevreden is over zijn winkel. Slechts zeven ketens krijgen een lagere waardering dan in het vorige rapport. Opmerkelijk is ook de gestegen waardering voor de prijzen en de aanbiedingen in de supermarkt. Op beide aspecten is de totaalscore verbeterd, terwijl de meting dateert van vóór de agressieve campagnes van de afgelopen drie weken. Daar staat wel tegenover dat de scores met kerst juist wat lager waren dan in voorgaande rapporten, dus ook in dat opzicht is er sprake van een soort herstel in de markt.

Belang lage prijzen

Lage prijzen zijn voor de consument weer belangrijker geworden in de keuze van een supermarkt. Begin 2008 was de lage prijs het vijfde argument, dit jaar weer het vierde argument, na kwaliteit, vers en ruime keuze. Prijs is belangrijk voor een consument die wat zuiniger wil doen en de supermarkten spelen er deze maand zeer scherp op in. Dat kan straks weer direct gevolg hebben voor het belang dat de consument er aan hecht; want ten tijde van de prijzenoorlog (2004) was prijs zelfs het tweede keuzeargument, terwijl daar toen economisch gezien nauwelijks reden voor was. De consument reageerde destijds op de campagnes in  supermarkten en dat kan nu weer gaan gebeuren.

 

Tegengas voor softdiscount
De consument lijkt nu gevoeliger voor aanbiedingen, en uit de cijfers van GfK valt op dat de softdiscounters daar nu minder het voordeel van proeven dan de andere ketens. Wanneer voor elke keten wordt bekeken wat het verschil is in score op het aspect ‘aanbiedingen’ met die van een half jaar geleden, vallen juist de gewone regionale ketens op. Vooral Coop wordt nu veel beter op aanbiedingen gewaardeerd (maar deed het met kerst ook wel heel slecht bij de consument). Ook C1000, Supercoop, Jan Linders en Dekamarkt krijgen fors hogere waarderingen voor hun aanbiedingen. De ketens die het veel slechter doen zijn Nettorama, Digros, Golff, Dirk en Bas. De softdiscounters krijgen dus flink tegengas, juist van ketens die het ook wel nodig hadden om hun klanten te overtuigen van hun prijsattractiviteit.

Reageer op dit artikel