artikel

Intro Top 20 ’09: 6 t/m 10

Home

Op de plaatsen 6 tot en met 10 in de Intro Top 20 komen onder meer Grolsch, Douwe Egberts, Henkel en Unilever terug.

Intro Top 20 ’09: 6 t/m 10

6. Sun (All in 1) Greenpower

Als alles er al in zit, wat kun je dan nog toevoegen? Maar Sun heeft toch weer een nieuwe variant: Sun (All in 1) Greenpower, geïntroduceerd in week 9. De vaatwastabletten zijn beter voor het milieu dan de eerdere Sun-  rianten. ‘Beter voor de kwaliteit van het water, gebruikt minder verpakkingsmateriaal en geeft minder CO2-uitstoot per was. Goed voor uw vaat en het milieu’ claimt Unilever op de site. Ook hierin laat Unilever weer zien bezig te zijn met het milieu en de consument pikt het op. Greenpower zet gemiddeld 93 duizend euro om.

7. Grolsch Cheersch

Grolsch komt in week 20 met weer een nieuw thuistapsysteem voor bier: Grolsch Cheersch. ‘Zelf getapt bier in een handomdraai’ is het idee. Het bestaat uit een eenmalig aan te schappen tapkop en uit tweeliterflessen met CO2- patroon. Door de relatief lage aanschafprijs van de tapkop is Cheers toegankelijker dan de Beertender en Perfect Draft, waarbij de aanschaf van het apparaat ver boven de honderd euro bleef. De starterskit bij Cheers kost zo’n 35 euro. De bierprijs komt op ruim twee euro per liter (AH.nl rekent 4,79 voor een tweeliterfles). Laureijsen: “De regionale spreiding ligt ongeveer parallel aan die van de gewone Grolsch. Belangrijk voor Grolsch is wat het systee  in de zomer gaat doen. De zomer is bepalend. We zien een kleine opleving in de verkopen tijdens de feestdagen, maar de lange en koude winter daarna was voor bier geen goede tijd.” Zo’n 80 procent van de supermarkten heeft Grolsch Cheersch in het assortiment. Cheersch zet gemiddeld 90 duizend euro per week om. De omzet van de starterskit is ongeveer even groot als de omzet van de navulverpakking, wat betekent dat elke gebruiker gemiddeld zeven keer een herhalingsaankoop heeft gedaan.

8. Lenor Wasverzachter

Lenor is terug van weggeweest. Een opmerkelijke trend, want vorig jaar kwam ook het merk Andy al terug in de Intro Top 20. Lenor is in 1988 op de markt gekomen in Nederland. Na een aantal jaren is het verdwenen van de markt, maar in week 41 van 2008 was het er weer. Laureijsen: “Lenor speelt terk in op geurbeleving in combinatie met persoonlijkheid. Geuren worden belangrijker, en vormen al twee jaar een groeiende trend, met name in de Verenigde Staten.”  Lenor is er in vijf varianten: drie grotere, twee kle  eren varianten in omzet en distributie. Lenor is vrij snel door de supermarkten opgenomen en is inmiddels verkrijgbaar in 80 procent van de winkels. Een zesde variant is later toegevoegd. De gemiddelde weekomzet bedraagt 78 duizend euro.

9. Douwe Egberts Black

In week 6 komt Douwe Egberts met een nieuwe lijn koffie: Black. Douwe Egberts zelf geeft aan dat dit de beste koffie is die er is. Opvallend is dat de koffie in pads, als filterkoffie én als oploskoffie in de markt wordt gezet. De omzet van de pads is daarin veruit het grootst. De oploskoffie is in week 41 toegevoegd, maar slechts de helft van de supermarkten neemt het op in het assortiment. De distributie van pads en filterkofie ligt boven de 90 procent. “De pads kwamen gelijk op distributie, terwijl de filterkoffie daar aanzienlijk langer over heeft gedaan. Retailers weten daarin vrij goed waar de kansen liggen”, stelt Karels. Weekomzet DE Black 76 duizend euro.

10. Ola Magnum

Mini Ola komt in week 9 met de uitdeelverpakking Ola Magnum Mini. De kleine ijsjes zitten in verpakkingen van zes stuks van 50 ml, waar een normale Magnum 120 ml bevat. De Mini’s zijn er als Dark, Double, Almond en een combinatie van Classic, Almond en White. De introductie slaat enorm aan en geeft een sterke im uls aan Magnum in de supermarkt. De weekomzet ligt op 76 duizend euro.

 

 

Reageer op dit artikel