artikel

Narrow-casting: prima verkoopmiddel

Home

Narrow-casting: prima verkoopmiddel

EMMELOORD – Narrow-casting is één van de meest veelbesproken nieuwe
verkoopinstrumenten. Voorstanders menen dat de hype inmiddels voorbij is en dat
beeldschermen een belangrijk hulpmiddel zijn om de omzet te sturen. Berry van
Huenen, directeur van RetailDisplay is één van hen.

Bij de huidige narrow-casting-aanpak hangen beeldschermen overal in

de winkel. Maar wat heeft de consument eraan als er toiletpapier wordt

aangeprezen op de agf-afdeling?
‘Bij onze oplossing voor

supermarkten, Superchannel, werken we met gemiddeld vier grote schermen in een

winkel, waardoor geen sprake is van ‘overlast’. Verder kunnen we door het

toepassen van meerdere kanalen, verdeeld over deze schermen, zorgen voor

boodschappen die gekoppeld zijn aan de in de buurt aanwezige producten. Elke

afdeling kan dus zijn eigen producten laten zien. Aan de andere kant zit er ook

logica in het aanbieden van producten die verderop in de routing in de schappen

staan.’ Beeldschermen tonen van alles: tekst, afbeeldingen,

complete filmpjes. Dat is veel voor de klant die slechts twee seconden aandacht

heeft voor een reclameboodschap op de winkelvloer.
‘Hier zijn wij

het mee eens. Wij werken met gemiddeld zeven boodschappen die maximaal vijf

seconden duren. Daarbij trekken we de aandacht van de klant door de juiste

animatie en de hoge kwaliteit van de beelden. Het is belangrijk dat de

boodschappen relevante informatie bevatten over de prijs, de betreffende acties,

enzovoort.’

Het kan gebeuren dat een supermarkt filmpjes moet vertonen van

producten met een lage marge. De ondernemer verliest een deel van de regie over

de winkelvloer.
‘Oneens. De ondernemers die met onze oplossing

Superchannel werken, krijgen 10 tot vijftig procent van de invulling in eigen

beheer. Dit betekent dat ze zelf, of via onze tussenkomst, snel de boodschappen

kunnen plaatsen en juist erg veel mogelijkheden hebben om hoge-margeproducten

aan te bieden. Ook kunnen ze derving bij bederflijke waar fors verminderen of

bijvoorbeeld lokale acties ondersteunen. Dat werkt uitstekend. We zijn nu bezig

met metingen om dit te kunnen onderbouwen.’ Hoe er precies

moet worden gecommuniceerd via de winkelvloerbeeldschermen, hebben aanbieders

nog lang niet in de gaten – de reclameboodschappen zijn kwalitatief zeer onder

de maat.
‘Oneens. We werken met korte boodschappen van hoge

kwaliteit, waarbij het steeds gemakkelijker wordt kwalitatief goed

beeldmateriaal te krijgen van alle betrokken partijen. Via Superchannel

onderzoeken we momenteel via enquêtes en andere metingen welke boodschappen het

meeste effect hebben. Ook in de toekomst zullen we dit blijven doen.’

Er bestaat nog geen landelijk dekkend netwerk van beeldschermen.

Tot die tijd zullen adverteerders massamedia als televisie of dagbladen blijven

inzetten. Adverteren op de winkelvloer blijft de komende jaren een

ondergeschoven kindje.
‘Oneens. Instore media zijn al geaccepteerd.

Adverteren via de massamedia is aan kracht aan het inboeten. De grote

fabrikanten en ketens investeren daarin steeds minder. Duidelijk is dat de

adverteerders zoeken naar een groot bereik, waarbij wij al ver zijn met het

bouwen van een netwerk gericht op producten en niet op formules. Hiermee hadden

we al erg snel een goede dekking. De enige eis is dat de aan te bieden producten

op de locatie aanwezig zijn. Verder wordt er steeds meer gekeken naar internet-

en instore-mogelijkheden met de achterliggende gedachte dat ook adverteren

individueler moet. Bij deze ontwikkeling sluit ons concept nauw aan, waarbij wij

door de integratie van Superchannel met camerasystemen en RFID zelfs directe

marketing op de individuele klant kunnen toepassen.’

Reageer op dit artikel