artikel

Duurzaam wordt strategisch wapen

Home

DOETINCHEM – Duurzaamheid wordt een vast onderdeel van de
marketingstrategie van supermarkten. Verschillende formules gaan hun
inspanningen op het gebied van duurzaamheid in 2008 fors
uitbreiden.

Duurzaam wordt strategisch wapen

Distrifood hield in december 2007 een duurzaamheids-enquête onder de

Nederlandse supermarktketens om te peilen in hoeverre duurzaamheid een rol

speelt bij het formule- en bedrijfsbeleid.

BedrijfsbeleidHet beeld dat opdoemt uit de enquête is

dat van de landelijke supermarktketens Albert Heijn en Super de Boer vooroplopen

op het gebied van duurzaamheid. Bij regionale spelers valt de aanpak van Deen

Supermarkten op. Ook Dekamarkt, Jumbo, Plus en Schuitema houden bij inkoop en

assortimentsbeleid in toenemende mate rekening met duurzaamheid. Alle ketens

bevestigen dat duurzaamheid van invloed zal zijn op het toekomstige

bedrijfsbeleid. ‘Belangrijk hierbij is dat wij ons meer en meer gaan richten op

het verduurzamen van ons assortiment met dagelijkse producten en huismerken en

in mindere mate op nicheproducten’, benadrukt Super de Boer in zijn antwoorden

de groeiende prioriteit van duurzaamheid in het assortimentsbeleid.

TaskforceOp commercieel en strategisch gebied wordt

het belang van duurzaamheid daar steeds groter. Deze ontwikkeling is te zien bij

zowel landelijke spelers als regionale supermarktketens. Zo heeft marktleider

Albert Heijn een Taskforce Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Deen een

werkgroep Deen Duurzaam. ‘In onze taskforce zijn verschillende thema’s benoemd

en die worden organisatiebreed opgepakt. Zowel binnen marketing als commercie’,

meldt Albert Heijn in de enquête.Uit de antwoorden van de supers blijkt

duidelijk dat diervriendelijke producten als duurzame vis, Volwaard Kip en

varkensvlees van ongecastreerde biggen aan een opmars bezig zijn. Ook is er veel

aandacht voor maatschappelijke projecten die meer bewegen stimuleren,

leefbaarheid in wijken verbeteren of de derde wereld ondersteunen.

Toyota PriusEnergiebesparing is ook een thema dat

breed wordt opgepakt in de branche. Al dan niet noodgedwongen door de overheid

wordt er fors geïnvesteerd in warmtewisselaars, energiezuinige koelsystemen en

led-verlichting. Medewerkers die veel kilometers maken rijden bij Deen

Supermarkten in een Toyota Prius. Momenteel heeft Deen dertig van deze hybride

auto’s met een lagere emissie rondrijden. In 2008 komen daar tien nieuwe

Priussen bij.

MarketingstrategieVan Frits Kremer, tot eind 2006

hoofd communicatie bij Laurus, verschijnt in maart 2008 het boek ‘Boodschappen

Bolwerk’ waarin hij de duurzaamheidsstrategie van de Nederlandse supermarkten

tegen het licht houdt. Volgens Kremer vraagt een duurzame supermarkt een hele

andere benadering.’Het is meer dan je schappen volstoppen met verantwoord

geproduceerde producten. Een duurzaam beleid betekent dat je je assortiment in

de breedte moet verduurzamen en je marketingstrategie daarop aanpast.’

AchterstandSupermarkten die niet meegaan met deze

ontwikkeling zullen volgens Kremer achterstand oplopen. ‘Wanneer ze de kans

laten liggen om hierop in te spelen gaan ze daar later een hoge prijs voor

betalen. Wanneer je nu gebruik maakt van het momentum in de maatschappij kun je

als formule een voorsprong nemen.’

Reageer op dit artikel