artikel

AH voorziet snelle uitrol betaaltechnieken

Home

AH voorziet snelle uitrol betaaltechnieken

BREUKELEN – Albert Heijn gaat zijn winkels binnen
enkele jaren voorzien van nieuwe betaal- en scantechnieken. ‘Wij constateren
duidelijk dat klanten nieuwe technieken als betalen met de vingerafdruk, mobiele
telefoon en contactloos pinnen omarmen. Daarop gaan we onze winkels
inrichten.’

Dat zegt innovatiemanager Jan de Heij van Albert Heijn deze week bij de

lancering van Tip2Pay – betalen met de vingerafdruk – in de Albert

Heijn-vestiging in Breukelen. ‘Het is veelzeggend dat een partij als Edeka in

Duitsland al 120 supermarkten heeft voorzien van betaalsystemen waarbij met de

vingerafdruk wordt afgerekend. Je kunt niet anders dan concluderen dat de

consument deze nieuwe technieken omarmt. In de Verenigde Staten is dat nog

sterker het geval. Wij zien niet in waarom dat in Nederland anders zou

zijn.’

Test van zes maanden

Tip2Pay wordt zes maanden lang getest in Breukelen. Het door Albert Heijn

gekozen systeem is in de basis vrij simpel. De klant schrijft zich bij de

informatiebalie in voor deelname aan de test en geeft de afdruk van twee vingers

af. Bij het invoeren van de klantgegevens wordt een sleutelcode gevormd op basis

van de vingerafdruk. Deze code wordt gekoppeld aan het bankrekeningnummer van de

klant en indien gewenst aan de Bonuskaart en de Airmilespas. De klant doet

vervolgens op de gebruikelijke wijze zijn boodschappen en rekent af door zijn

wijsvinger voor een laserapparaat te houden. Vervolgens zorgt Equens ervoor dat

het bedrag van de rekening wordt afgescheven.

Albert Heijn trendvolger

Albert Heijn loopt met zijn test voorop in Nederland, maar is wereldwijd

gezien een trendvolger. Voornaamste reden van de invoering van ‘vingervlug

betalen’ is het gemaks­aspect. ‘Die ene vingerafdruk vervangt drie pasjes en

de pincode. In het uiterste geval moet de klant bij het huidige systeem zijn

Bonuskaart en Airmilespas laten scannen en afrekenen met de pinpas en pincode.

Bij Tip2Pay is het scannen van alleen één vingerafdruk voldoende.’

PrimeurAlbert Heijn test momenteel in verschillende

vestigingen nieuwe scan- en betaaltechnieken. In de Rotterdamse Koopgoot is er

een pilot met mobiel betalen en bij AH aan de Jodenbreestraat in Amsterdam wordt

contactloos betalen getest. Hier haalt de klant zijn pinpas niet door een gleuf,

maar houdt hij de pas voor een scanner. Inmiddels is een test met mobiel scannen

in de AH to go in het WTC in Amsterdam al afgerond. Aan het eind van de zomer

voegt AH een nieuwe test toe, waarbij zowel kan worden gescand als betaald met

de mobiele telefoon. ‘We bevinden ons momenteel in een ontwikkelingsfase,

waarbij we diverse technologieën tegen het licht houden. Voornaamste doel is dat

boodschappen doen voor de klant sneller, eenvoudiger, veiliger en daarmee

plezieriger wordt. We willen ontdekken hoe klanten deze technologieën ervaren.

Vindt de klant het niks, dan stoppen we ermee’, zegt De Heij.

Combinatie van technieken

Gevraagd naar hoe waarschijnlijk het is dat we deze technieken ooit in het

gros van de ruim 750 AH’s zullen tegenkomen, stelt De Heij: ‘De ontwikkeling van

zelfscanning is een prachtig voorbeeld van een succesvolle implementatie van

nieuwe technieken. Maar er is nog het nodige werk aan de winkel voordat een

uitrol van mobiel scannen en betalen of betalen met de vingerafdruk aan de orde

is. Onze verwachting is dat we uiteindelijk voor een scan- en betaalsysteem

zullen kiezen, dat een combinatie vormt van diverse nieuwe technologieën. Juist

door deze technieken te combineren, vergroot je het winkelgemak.’

Veiligheid gewaarborgdDe Heij spreekt tegen dat

Tip2Pay onveiliger is dan andere betaalsystemen. ‘De veiligheid is gewaarborgd.

Je vingerafdruk kan niet worden gestolen of kwijtgeraakt. De vingerafdruk wordt,

afgezien van voor het verrichten van betalingen, niet voor andere doeleinden

ingezet.’Annemieke Lambregts, consultant communications van Equens,

benadrukt dat de techniek 100 procent veilig is. ‘Eigenlijk verandert er aan de

achterzijde niet zo veel. De betaling is een incasso die bij de klant wordt

afgeschreven. Zo voeren wij er dagelijks miljoenen uit. Alleen de

vingerscantechniek is nieuw’, aldus Lambregts.

Reageer op dit artikel