nieuws

Jumbo-huismerk in jaar tijd fors duurder

Formules 10084

Jumbo-huismerk in jaar tijd fors duurder

VEGHEL – Jumbo heeft de prijzen van zijn huismerkproducten in een jaar tijd gemiddeld met ruim 6,5 procent verhoogd. Dat percentage ligt 2,5 procentpunt hoger dan bij Albert Heijn.

De prijzen van Jumbo’s eigen merk zijn het afgelopen jaar gemiddeld met 6,57 procent gestegen. Albert Heijn verhoogde zijn huismerkproducten in dezelfde periode met 4,04 procent. Dat blijkt uit cijfers van dataspecialist Superscanner (week 44-2018 tot en met week 43-2019). Bij Plus werd het huismerk 4,86 procent duurder. Daarmee zijn de prijzen van het Jumbo-huismerk relatief fors harder gestegen dan die bij de andere twee ketens.
Kijkend naar het totale assortiment, zijn de prijzen bij hetzelfde Jumbo-filiaal met 4,67 procent gestegen. Ook dit is hoger dan de stijging bij Plus (+4,48%). Het verschil met Albert Heijn is aanzienlijk. De prijzen van het totale AH-assortiment stegen gemiddeld met 3,73 procent.

Assortiment bij andere Jumbo’s ook duurder

De data komen uit een vergelijking van één Jumbo-filiaal met een AH- en Plus-filiaal die zijn gevestigd in een plaats waar ook Dirk actief is. Superscanner heeft op verzoek van Distrifood ook naar andere Jumbo-prijslijnen gekeken. Bij een filiaal in de buurt van een Nettorama steeg de gemiddelde productprijs in dezelfde periode met 4,7 procent. In een marktgebied met AH in de buurt gingen de prijzen bij Jumbo zelfs met 5,19 procent omhoog. Dat is 1,5 procentpunt meer dan bij AH.  Jumbo zegt in een eerste reactie op de prijsstijging: ‘Vanwege het concurrentiegevoelige karakter doen wij zoals gebruikelijk geen mededelingen over ons prijsbeleid.’

Bezorgen en afhalen ook duurder

Niet alleen de prijzen in de winkels, ook de kosten voor bezorgen en afhalen zijn verhoogd. Dit vanwege de groei in het aantal bestellingen. ‘Om in lijn te blijven met de kosten, heeft Jumbo in week 47 de prijzen voor thuisbezorging en afhalen op een pup (pick-uppoint, red.) voor een deel van onze winkels aangepast. De prijzen zijn hier met gemiddeld €1 verhoogd, waarbij er ook momenten in de week zijn waar de prijs is verlaagd’, zegt woordvoerder Paulien Straeter. ‘We blijven daarnaast vasthouden aan flexibele bezorgkosten en speciale aanbiedingen met ‘géén bestelkosten’.’ Ophalen en thuisbezorgen op dinsdag, woensdag en donderdag blijft goedkoper dan in en rondom het weekend.

Reageer op dit artikel