nieuws

Dirk hekelt in krant prijsstrategie Jumbo

Formules 26471

Dirk hekelt in krant prijsstrategie Jumbo

VELSEN-NOORD – Supermarktketen Dirk gaat met paginagrote advertenties in landelijke en regionale media de strijd aan tegen de flexibele prijzen bij Jumbo.

Volgens woordvoerder Fiona Wijnbergen is het een directe reactie op het bericht van Distrifood over het flexibiliseren van steeds meer prijzen door Jumbo.

‘Dirk voor iedereen overal goedkoop’

De betreffende advertentie van Dirk. Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Reagerend op die verschillende prijzen bij de gele formule schrijft Dirk ‘voor iedereen óveral even goedkoop’ te zijn. ‘Bij Jumbo weet u eigenlijk nooit of u bij de dure of de minder dure Jumbo boodschappen doet’, zo is verder in de advertentietekst te lezen. ‘Want voor precies hetzelfde product betaalt u bij de ene Jumbo meer dan bij de andere Jumbo. Waarom? Omdat er toch geen goedkopere supermarkt in de buurt is. Beetje oneerlijk toch? Dat vinden wij ook.’ Daarom betalen consumenten volgens de supermarktketen bij Dirk voor een product overal dezelfde (lage) prijs, aldus de keten.

Prijsonderzoek binnen Jumbo

De advertentie is verder uitgerust met een krantenknipsel. Hierin is een alinea van het betreffende Distrifood-artikel gemarkeerd en uitvergroot: ‘In 2018 deed Foodmagazine met Superscanner ook al onderzoek naar prijs binnen Jumbo. Daaruit bleek dat sommige producten in de ene winkel meer dan twee keer zo duur zijn als in een andere.’

Jumbo eerder doelwit Dirk-advertentie

Twee jaar geleden was Jumbo ook al doelwit van Dirk-advertenties. In eerste instantie stak Dirk de draak met prijsverlagingen door de concurrent voor 150 producten. ‘Zo zo, nog slechts 19.850 te gaan’, was de boodschap. Korte tijd later vergeleek de formule zijn kassabon met een van Jumbo. ‘Onderaan de streep wint de Dirk-klant altijd’.

Ook kassabon van AH bekeken

Dezelfde tactiek paste Dirk toe tegen Albert Heijn, in september 2018. In die landelijke advertentie berekende het supermarktbedrijf het koopkrachtverschil met de marktleider. Volgens Dirk kunnen klanten twaalf extra volle boodschappentassen per jaar kopen als ze van AH naar Dirk wisselen.

Reageer op dit artikel