nieuws

Ahold Delhaize toont ‘solide’ omzetgroei

Formules 852

Ahold Delhaize toont ‘solide’ omzetgroei
Ahold en Delhaize / ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT

ZAANDAM- Ahold Delhaize heeft de omzet in het derde kwartaal zien groeien. In de Verenigde Staten, waar het supermarktconcern het grootste deel van zijn opbrengsten haalt, was volgens de onderneming sprake van solide prestaties.

Amerikaanse merken als Food Lion en Hannaford deden volgens topman Frans Muller goede zaken. Bij Stop & Shop was sprake van uitdagende marktomstandigheden, maar tonen de verkopen herstel. De totale Amerikaanse opbrengsten stegen bij gelijke wisselkoersen met 2 procent tot bijna €10,3 miljard. In Nederland steeg de omzet met 4,4 procent tot ruim €3,6 miljard. Onlinewinkels als Bol.com en AH.nl waren een belangrijke groeimotor, met een stijging van de onlineaankopen met bijna 31 procent.

Kleine krimp op Belgische markt

In België was sprake van een kleine krimp als wordt gecorrigeerd voor een extra kalenderdag. De Belgische supermarktketen Delhaize won wel marktaandeel. Al met al zette Ahold Delhaize een omzet van €16,7 miljard in de boeken. Dat is bij constante wisselkoersen 2,9 procent meer dan een jaar eerder. Het operationeel dikte 1,1 procent aan tot €679 miljoen. Onder de streep resteerde €453 miljoen, 1,6 procent minder dan een jaar eerder.

Stakingen raken onderliggende winstgevendheid

Ahold Delhaize handhaafde de verwachtingen voor heel het jaar. De onderneming verwacht dat de onderliggende winstgevendheid iets lager is dan vorig jaar. Dat komt volgens het Nederlands-Belgische bedrijf door stakingen eerder in het jaar in de Verenigde Staten.

Reageer op dit artikel