nieuws

AH stopt daling van het marktaandeel

Formules 9747

AH stopt daling van het marktaandeel
(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant

ZAANDAM – Albert Heijn heeft de daling van het marktaandeel weten te stoppen. Het marktaandeel over het derde kwartaal van dit jaar is gelijk aan dat van vorig jaar.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van moederconcern Ahold Delhaize die vanmorgen zijn gepubliceerd. ‘Het marktaandeel van Albert Heijn bleef gelijk ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar, wat een verbetering is ten opzichte van eerdere kwartalen’, zo valt te lezen in de toelichting op de cijfers. Concrete cijfers worden daarbij niet genoemd. Uit de marktaandelen van AC Nielsen zoals die begin dit jaar zijn gepubliceerd bleek dat AH tussen eind 2017 en 2018 daalde van 35,3 naar 34,7 procent.

Vergelijkbare omzet Nederland 4 procent omhoog

De vergelijkbare omzet van Ahold Delhaize voor heel Nederland, behalve Albert Heijn omvat dat ook onder meer Bol.com, Etos en Gall & Gall steeg in het derde kwartaal met 3 procent, wat in het persbericht wordt omschreven als een ‘solide prestatie’. Bij Bol.com steeg de netto consumentenomzet met 34 procent. De onderliggende operationele marge steeg door eenmalige meevallers, maar dat werd op centraal niveau grotendeels teniet gedaan door tegenvallende resultaten uit verzekeringskosten.

Ahold Delhaize zette in Nederland €3,6 miljard om

De totale netto-omzet voor Nederland steeg in het derde kwartaal met 4,4 procent naar €3,623 miljard. Daarvan kwam €588 miljoen uit online verkopen, wat een groei betekent van 23,1 procent. De operationele winst steeg met 12,3 procent naar €205 miljoen. De onderliggende operationele marge steeg in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar van 5,3 naar 5,6 procent.

In jaar tot nu toe al €1,3 miljard aan online omzet

Als naar het jaar tot nu toe wordt gekeken dat zette Ahold Delhaize in Nederland €10,834 miljard om, een toename van 4 procent. Daarvan was €1,356 miljard online, een groei van 22,7 procent. De operationele winst over de eerste negen maanden komt uit op €550 miljoen, een plus van 3,4 procent. De onderliggende operationele marge staat na negen maanden op 5,3 procent.

Reageer op dit artikel