nieuws

Hema: omzetplus 1,6%, verlies €14 miljoen

Formules 1601

Hema: omzetplus 1,6%, verlies €14 miljoen
Foto: ANP

AMSTERDAM – Warenhuisketen Hema heeft in het afgelopen kwartaal €296 miljoen aan omzet geboekt. Het bedrijf zette echter ook een verlies van €14 miljoen in de boeken. Op jaarbasis stijgt de omzet autonoom met 1,6 procent.

Dat meldt de winkelketen, die inmiddels bijna een jaar in handen is van miljardair Marcel Boekhoorn. Het bedrijf deed vooral goede zaken met zijn schrijfwarencollectie. Niet alleen pennen en stiften liepen goed, ook gingen er meer huishoudelijke artikelen over de toonbank. Verder liepen de onlineverkopen stevig op. Zo compenseerde Hema een daling van de kledingverkopen en een paar moeilijke weken in juli met extreem warm weer. ‘Met 40 graden gaan er maar weinig mensen naar de winkel’, zegt topman Tjeerd Jegen tegen ANP. Toch wist Hema ook munt te slaan uit de hitte. ‘We hadden acht keer meer aan ventilatoren ingeslagen en die zijn allemaal verkocht.’

Totale omzetstijging Hema 3,5 procent

Alles bij elkaar ging er in de periode die liep tot en met begin augustus ruim €296 miljoen aan omzet in de boeken. In filialen die langer dan een jaar open waren gingen de verkopen op jaarbasis met 1,6 procent vooruit. Hema profiteerde ook van de uitbreiding van zijn winkelbestand. Vooral buiten Nederland groeit de keten de laatste tijd hard, waardoor de totale omzetstijging uitkwam op 3,5 procent.

Nettoverlies loopt wel op

Het nettoverlies steeg niettemin tot dik €14 miljoen, van ruim €10 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dat Hema nog steeds verlies draait, heeft te maken met de nog altijd hoge schuldenlast. Daardoor drukken rentebetalingen sterk op de resultaten. Met het bedrijfsresultaat gaat het volgens Jegen wel de goede kant op. Ook zijn alle Nederlandse winkels volgens hem winstgevend.

Verkennend onderzoek naar Aziatische landen

Hema kijkt naar mogelijkheden om de vleugels uit te slaan in landen als India, Thailand, Maleisië en de Filipijnen. Volgens Jegen gaat het vooralsnog om een verkennend onderzoek. Concrete stappen of een tijdsinschatting kan hij nog niet noemen. De topman had vorig jaar voorafgaand aan de opening van de eerste winkel in Abu Dhabi reeds gezegd dat hij het Midden-Oosten als mogelijke springplank zag voor verdere uitbreiding in Azië. Het bedrijf breidt met fysieke winkels zeker uit naar Canada en heeft online de Verenigde Staten in het vizier.

Reageer op dit artikel