nieuws

Gall & Gall haalt flink aantal wijnen uit winkel

Formules 8362

Gall & Gall haalt flink aantal wijnen uit winkel

ZAANDAM – De winkels van Gall & Gall krijgen een nieuwe inrichting. Ook haalt de formule een flink aantal wijnen uit het assortiment in de winkels.

De formule sleutelt met name aan de schappen met wijn. De wijnen worden ingedeeld in twaalf smaakprofielen: zes voor rode en zes voor witte wijn en rosé. Ook worden de flessen voortaan liggend gepresenteerd. Inmiddels zijn de eerste tachtig winkels van Gall & Gall omgebouwd. Eind 2019 zullen er 220 vestigingen zijn met dezelfde uitstraling. De overige winkels volgen volgend jaar.

Beduidend minder dan voorheen

Klanten vinden in de nieuwe winkels zo´n honderdnegentig verschillende wijnen. Dat is beduidend minder dan voorheen. Frances Franken-Mulder, algemeen directeur van Gall & Gall : ‘Meer is niet altijd beter, merkten we toen we onze klanten om hun mening vroegen. We hadden zoveel wijnen in de winkel dat ze door de bomen het bos niet meer zagen. Daarom hebben we een mooie selectie gemaakt voor in onze winkels. Voor elke smaak is er volop keuze. De overige 1.800 wijnen in het assortiment vinden klanten in de webshop.’

Strakke scheiding

Door de nieuwe inrichting moeten klanten sneller hun weg vinden naar de wijn die past bij hun smaak. ‘Een strakke scheiding tussen de verschillende wijnsmaken, een makkelijk herkenbaar icoon per smaak boven het schap en extra grote schapkaarten met achtergrondinformatie over de verschillende wijnen helpen daarbij. Net als in een wijnkelder wordt een groot deel van de wijnen liggend gepresenteerd. In alle winkels zijn speciale schappen ingericht voor mousserende wijnen en alcoholvrije wijnen. Ook voor afwijkende flessen als magnums, halve flessen en populaire wijnen in pakken van 3 liter is plaats ingeruimd’, meldt de formule in een persbericht.

Ontwikkeling smaakprofielen

Franken-Mulder: ‘Er zijn zoveel wijnen. We weten dat het soms moeilijk is om de juiste wijn te kiezen op basis van alleen de fles en zonder te kunnen proeven. Daarom hebben we smaakprofielen ontwikkeld: als mensen weten wat ze lekker vinden, dan kunnen ze makkelijker kiezen. Bovendien kunnen wij ze beter adviseren.’

Reageer op dit artikel