nieuws

AH ziet groei omzet en marktaandeel

Formules 9651

AH ziet groei omzet en marktaandeel

ZAANDAM – AH groeit in omzet en marktaandeel, zegt ceo Marit van Egmond. ‘We openen per week 3 Echt Vers-winkels, dat telt.’ AH werkt ook aan een nieuwe campagne die dit najaar start.

AH-topvrouw Marit van Egmond toont zich zeer tevreden over de omzetontwikkeling, met name de afgelopen maanden. Volgens haar heeft AH een ‘moeilijk jaar’ gehad. Van Egmond: ‘Op dit moment zie ik omzetgroei en ik zie groei van het marktaandeel’. Volgens haar komt dat door de ‘volle focus’ die AH heeft op de klant. ‘Vooral op het gebied van vers. We bouwen per week drie winkels om naar de Echt Vers-formulevariant. Dat gaat best hard en daar zien we grote omzetplussen. We trekken veel nieuwe klanten aan die ook houdbaar kopen. Dat is een heel lekkere machine die gewoon doordraait.’ Van Egmond noemt ook het dit voorjaar geopende versopleidingscentrum voor personeel in Enspijk als een element dat bijdraagt aan de omzetgroei. ‘Die zorgen daardoor voor beleving in de winkels.’

Van Egmond reageert op rechtszaak

Van Egmond reageert ook voor het eerst op de door AH gewonnen rechtszaak van de franchisers. ‘Ik blijf het heel erg jammer vinden dat wij als Albert Heijn in die situatie terecht zijn gekomen. Anderzijds ben ik nu heel erg blij dat er duideljkheid is. Twan en ik (Twan van Meel, voorzitter van de AH-franchisers, red.) gaan samen de gesprekken oppakken om te kijken naar toekomst. De wereld verandert heel hard, dat weten wij en dat weten de franchisers ook. Vanuit dat perspectief moeten wij gaan kijken hoe wij de samenwerking in de toekomst invullen.’

Opening eerste personeelsvrije zelfscanwinkel

Van Egmond sprak met Distrifood bij opening van de eerste volledig personeelsvrije zelfscanwinkel pal voor het hoofdkantoor in Zaandam. ‘In mijn nieuwe strategie zet ik fors in op technologie. Wij doen hele grote testen en proberen dat dichtbij de klanten te brengen, zoals met het deze week gelanceerde digitale sparen en ook deze testwinkel.’ Over de acceptatie: ‘Wij hebben al jarenlang zelfscan in de winkels. We zien een versnelling in acceptatie. Klanten zijn nu teleurgesteld als we het niet aanbieden.’

AH werkt aan nieuwe reclamecampagne

Van Egmond meldt ook dat de formule aan de vooravond staat van de lancering van een nieuwe reclamecampagne. Over de exacte datum en inhoud doet zij geen uitspraken. ‘Ik wil wel dat wij sneller en actueler communiceren.’

Reageer op dit artikel