nieuws

Picnic: Feedback voor bezorger over rijgedrag

Formules 2924

Picnic: Feedback voor bezorger over rijgedrag

AMERSFOORT – Picnic heeft software ontwikkeld die na elke rit de bezorger feedback geeft over zijn rijgedrag.

‘Dit is uniek in de bezorgwereld en zal in september voor alle bezorgers worden geïntroduceerd’, meldt Michiel Muller. Het nieuwe initiatief komt aan bod in een epistel van de Picnic-oprichter over de recente aantijgingen van vakbond FNV over de arbeidsomstandigheden bij de formule. Muller gaat onder meer in op de beschuldiging van de bond die beweert dat de werkomstandigheden niet veilig zijn. ‘Picnic heeft veiligheid als hoogste prioriteit’, stelt Muller.

Partnership met Veilig Verkeer Nederland

Om dat te onderstrepen gaat Picnic dus onder meer feedback geven aan de bezorgers over hun rijgedrag. Die feedback zal naar alle waarschijnlijkheid via een app tot stand komen. Muller zegt ook dat Veilig Verkeer Nederland (VVN) reeds haar interesse heeft getoond in deze technologie. In september zal Picnic dan ook een partnership ondertekenen met VVN.

Safety week en safety coördinators

Die ondertekening maakt deel uit van een zogenoemde safety week, zo schrijft Muller. ‘In september organiseert Picnic een safety week als kick-off voor een drie jaar durend programma om de veiligheid verder te verbeteren.’ De Picnic-oprichter onderstreept dat volgens hem de websuper al veel doet met het thema veiligheid. ‘Aan het bezorgautootje is sinds de introductie vier jaar geleden veel verbeterd met onder andere een camerasysteem en betere spiegels. Belangrijkste onderdeel is het gedrag van de bezorgers waar veel aandacht naar uit gaat. In de fulfilment centers heeft het safety-programma de afgelopen twaalf maanden enorm veel verbeteringen opgeleverd. Ook zijn er speciale safety coördinators aangesteld.’

Drie keer zo efficiënt als traditionele supermarkt

Muller haakt ook in op de beschuldiging van de bond dat Picnic alleen maar gratis kan bezorgen door zijn personeel te weinig te betalen. Volgens hem kan dat gratis bezorgen omdat de websuper in de zogenoemde last mile drie keer zo efficiënt zou zijn als de gemiddelde supermarkt die thuisbezorgt. ‘Gratis bezorging kan worden gerealiseerd omdat Picnic een wezenlijk ander businessmodel heeft dan alle andere boodschappenbezorgers. Picnic heeft geen dure winkels met hoge huren, geen voorraad op honderden plaatsen, geen caissières of vakkenvullers. De ‘last mile’ van Picnic – dat is de laatste af te leggen kilometer tot aan de voordeur van de klant – is circa drie keer zo efficiënt als die van traditionele supermarkten die thuisbezorgen.’

Reageer op dit artikel