nieuws

Lidl verkoopt producten op datum voor €0,25

Formules 7603

Lidl verkoopt producten op datum voor €0,25

HUIZEN – Lidl start donderdag een proef waarin verse en koelverse artikelen die op de dag van houdbaarheidsdatum zitten voor €0,25 worden verkocht.

De discounter houdt de proef tegen voedselverspilling in 20 winkels. Tegelijkertijd houdt de discounter een pilot met de anti-verspillingsapp Too Good To Go. Bij succes worden beide pilots nog dit jaar landelijk uitgerold, meldt Lidl in een persbericht.

Verse en koelverse producten

In de pilot ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’, verkoopt Lidl producten die op de laatste dag van de houdbaarheidsdatum zitten voor €0,25. Het betreft groent- en fruitboxen, vis, vlees, brood en koelverse producten, zoals sandwiches, gesneden groente en zuivel. De producten zullen goed  herkenbaar in de schappen  liggen. ‘Lidl wil met dit initiatief ervoor zorgen dat voedselverspilling in de winkels verleden tijd wordt’, aldus de discounter. ‘Dit is een concrete stap voor Lidl om voedselverspilling nog verder tegen te gaan. Wij pakken op deze wijze verspilling op de laatste houdbaarheidsdatum aan. De klant profiteert hiervan door verse producten voor slechts een kwartje te kopen, dat is win-win’, aldus Quirine de Weerd van Lidl Nederland.

Ook pilot met Too  Good To Go

Naast ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’ houdt Lidl ook een pilot met de anti-verspillingsapp Too Good To Go, waar onder meer ook AH (To Go) en Jumbo mee in zee zijn gegaan. Supermarkten bieden met de app dagelijks ‘magic boxen’ aan gebruikers aan. ‘Lidl sluit zich hierbij aan, om te kijken of de klant dit initiatief omarmt’, aldus Lidl.

In 2013 50 procent minder  verspilling

Lidl zegt het tegengaan van voedselverspilling hoog op de agenda te hebben gezet. De supermarkt heeft zich gecommitteerd aan de doelstelling om in 2030 in de gehele keten 50 procent minder te verspillen. De Weerd: ‘Bij Lidl wordt van nature al weinig verspild. Dat past ook niet bij onze efficiënte en flexibele bedrijfsvoering, waarbij wij al jaren kijken naar een optimaal afgestemd productieproces en hergebruik. Dat we nu dit stuk op verse producten concreet en uniek aanpakken past ons uitstekend.’

Kortingssticker blijft

Andere initiatieven van Lidl om voedselverspilling tegen te gaan blijven gewoon doorlopen. In de winkels wordt de 30-procentkortingssticker gebruikt op producten die nog maar kort houdbaar zijn. Ook werkt de discounter al sinds 2013 intensief samen met Voedselbanken Nederland om groente en fruit te doneren. Afgelopen twee jaar heeft de Voedselbank ruim 460.000 kilo ontvangen. Daarnaast maakt Lidl afspraken met leveranciers om bijvoorbeeld producten met afwijkende maten af te nemen bij abnormale weersomstandigheden.

Reageer op dit artikel