nieuws

Bijna 90 Jumbo-winkels in anderhalf jaar

Formules 10635

Bijna 90 Jumbo-winkels in anderhalf jaar

VEGHEL – Het winkelbestand van Jumbo is in de afgelopen anderhalf jaar gegroeid met 88 vestigingen.

De supermarktketen uit Veghel had in januari 2018, inclusief City- en Foodmarkt-vestigingen, in totaal 582 winkels. In juli 2019 stond de teller op 670. Dat is één van de conclusies van een Supermarktrapport van vastgoedadviseur Colliers International over de Nederlandse supermarktsector. Colliers International vergelijkt in het rapport het aantal winkels en vierkante meters van Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl en Plus in januari 2018 met juli dit jaar.

Ook groei bij Albert Heijn

Voor Jumbo betekent dat een stijging van 15 procent in het aantal vestigingen. Het vloeroppervlak is in die periode met 16 procent gestegen, van 743.800 vierkante meter naar 865.600 vierkante meter. Albert Heijn noteerde een groei van 12 winkels (van 959 naar 971). Dit betekent een groei van 1 procent van het winkelbestand van de marktleider. Het aantal vierkante AH-meters groeide in die tijd van 1.201.900 vierkante meter naar 1.223.300 vierkante meter, een toename van 2 procent.

Daling bij Aldi

Van de vijf ketens die de vastgoedadviseur onder de loep nam was Aldi de enige formule waar het totale aantal winkels juist daalde. Het winkelbestand van Aldi telde in januari 2018 494 vestigingen, in juli 2019 waren dat er 493. Het totale winkeloppervlak van de discounter groeide wel, van 371.000 vierkante meter naar 384.700 vierkante meter. Een toename van 4 procent.

Lidl en Plus

Lidl zag in Nederland het totale aantal winkels groeien van 413 naar 424 (+3 procent). Het winkeloppervlak groeide van 404.800 vierkante meter naar 432.200 vierkante meter (+7 procent). Bij Plus noteerde Colliers International een stijging met zeven vestigingen (van 260 naar 267 winkels) en een groei in oppervlakte van 281.500 vierkante meter naar 293.000 vierkante meter.

Reageer op dit artikel