nieuws

Aldi juicht over peiling Consumentenbond

Formules 10083

Aldi juicht over peiling Consumentenbond
Foto: Distrifood

CULEMBORG – Aldi grijpt de prijspeiling van de Consumentenbond van deze week direct aan voor een paginagrote advertentie in kranten waarin de discounter claimt ‘de goedkoopste voor alle dagelijkse boodschappen’ te zijn.

De advertentie staat vandaag in verschillende dagbladen en bevat een grote foto van een tjokvol winkelmandje met Aldi-merken met daarbij in een groot rood vlak de opmerking: ‘Tot 40 procent goedkoper’. Bovenaan staat de Consumentenbond, september 2019 genoemd als bron. In een korte tekst wordt de claim verder toegelicht. ‘Onze huismerken zijn tot maar liefst 40 procent goedkoper dan A-merken. En bij Aldi gaan we voor de beste kwaliteit: u krijgt áltijd A-merkkwaliteit’, zo schrijft de keten.

Informatie over test op site van Aldi

Daarna verwijst Aldi naar een pagina op zijn website waarop meer informatie te vinden is over de prijspeiling, die is gepubliceerd in de deze week verschenen Consumentengids. ‘Aldi en Lidl zijn het goedkoopst voor huismerken. Daar ben je gemiddeld 15 procent minder kwijt’, zo valt te lezen. De peiling constateert verder onder meer dat het prijsverschil tussen huismerken en A-merken aan oplopen is.

Voor wie veel aanbiedingen koopt, is verschil kleiner

De Consumentenbond nuanceert in de tekst overigens het door Aldi in de advertentie genoemde prijsverschil tot 40 procent. ‘A-merken zijn wel veel vaker in de aanbieding dan huismerken, dus voor wie vooral aanbiedingen koopt, zal het verschil een stuk kleiner zijn.’ De A-merken die Aldi zelf verkoopt, zijn niet opgenomen in het onderzoek van de Consumentenbond. De discounter verkoopt in Nederland sinds een paar jaar ook een selectie A-merkproducten, maar dit zijn er nog onvoldoende om daarin mee te worden genomen.

Kassa-test zorgde voor aantasting prijsimago Aldi

Dat Aldi hard op de publiciteitstrom slaat rondom de peiling van de Consumentenbond lag voor de hand. Eerder dit jaar was er veel te doen over een prijstest van het televisieprogramma Kassa, waar zij juist als relatief duur uit kwamen. Verschillende concurrenten, waaronder Jumbo, hebben die peiling daarna stevig uitgebuit.

 

Reageer op dit artikel