nieuws

Marktaandeel Jumbo stijgt naar 21,6 procent

Formules 5434

Marktaandeel Jumbo stijgt naar 21,6 procent
Foto: Bert Jansen

VEGHEL – Supermarktketen Jumbo heeft een sterk eerste halfjaar van 2019 achter de rug. De supermarkten groeiden autonoom met 7 procent en het marktaandeel van de gele formule naar 21,6 procent.

Dat blijkt uit door Jumbo vanmorgen naar buitengebrachte cijfers. Jumbo zat volgens cijfers van Nielsen over heel 2018 op een marktaandeel van 19,1 procent. De toevoeging van 44 nieuwe winkels, inclusief de omgebouwde Emté-supermarkten, vormt een belangrijke motor achter het verder gestegen marktaandeel. Eerder maakte Jumbo al bekend door de grens van 20 procent te zijn gebroken.

Autonome groei fors boven marktgemiddelde

Jumbo was in het eerste halfjaar van 2019 goed voor een omzet van €4,46 miljard. De autonome groei van 7 procent ligt volgens Jumbo ‘fors boven het marktgemiddelde’. Zusterbedrijf La Place voegde hier nog €83 miljoen aan toe. Dit is een groei van de omzet met 5 procent.

Jumbo heeft nu 662 supermarkten

Jumbo beschikt na de ombouw van Emté en de toevoeging van nieuwe winkels, waaronder de Plus van ondernemer Geert Benders in Venlo, over 662 supermarkten. Dit aantal gaat de komende periode nog verder groeien. Maandag werd bekend dat Jumbo de regionale supermarktketen Agrimarkt overneemt.

Frits van Eerd prijst strategie rond foodbeleving

Topman Frits van Eerd van Jumbo is natuurlijk blij met de resultaten. ‘Onze strategie om klanten te verrassen met foodbeleving werpt steeds duidelijker haar vruchten af. Klanten omarmen deze beweging. Tijdens het winkelen willen ze meer en meer inspiratie opdoen: ruiken, proeven, nieuwe ideeën krijgen, ter plekke eten.’

Uitrol elementen Jumbo Foodmarkt succesvol

Van Eerd wijst daarbij op de groei van Jumbo Foodmarkt, waarvan er inmiddels zeven zijn in Nederland. ‘Elementen van dit concept voegen we ook vaker toe aan onze reguliere winkels. We merken dat de klant meer besteedt door de extra beleving die we bieden. Dat zien we ook terug in loyaliteit: onze miljoenen vaste klanten vinden het prettig om winkelbezoek af te wisselen met bestellingen via Jumbo.com. Dat is het fundament onder onze koers om dé leidende omnichannel speler van het land te worden.’

Reageer op dit artikel