nieuws

Jumbo voelt druk op verdienmodel

Formules 21945

Jumbo voelt druk op verdienmodel

VEGHEL – Jumbo heeft de omzet de afgelopen 6 maanden sterk zien stijgen. Financieel topman Ton van Veen maakt zich echter zorgen over de toenemende druk op het verdienmodel van de formule.

De toegenomen complexiteit van Jumbo is een van de factoren die volgens cfo Ton van Veen de winstmarge drukt. ‘Eén Jumbo-formule van Groningen tot Maastricht bouwen en dan uitrollen is een makkelijker model dan om te differentiëren met Jumbo City’s, Foodmarkten en assortimenten die op de ene hoek van de straat net weer iets anders zijn dan op de andere hoek.’

Logistieke kosten

Ook de logistieke kosten zijn een component: ‘We hebben moeite om voldoende wielen te krijgen om de handel naar de winkels te brengen. Als er schaarste is, dan gaat de prijs omhoog.’ Andere kostenverhogende factoren zitten in e-commerce en loonkostenstijging. Van Veen: ‘Deels door wetgeving, zoals afschaffing van minimumjeugdloon. Maar ook het werken op incourante tijden in de e-fulfilmentcentra, middenin de nacht.’ Door de groei is de vraag naar personeel ook groter stelt de topman, met name in de steden. ‘Ook dat drijft de prijs op.’

Jumbo moet de-complexeren

De Jumbo-topman noemt ‘de-complexeren’ als een oplossing. ‘Als je heel hard groeit, groeit er ook altijd wat in de kosten mee. Op het hoofdkantoor zijn wij inmiddels de 1000 mensen voorbij. Dan moet je van tijd tot tijd weer even scherper zijn. We gaan geen draconische maatregelen nemen, maar we gaan wel kijken hoe we onze overheadkosten beter kunnen beteugelen.’ Het verhogen van prijzen ziet Van Veen niet als een optie: ‘Prijs blijft voor de consument belangrijk. De laagste prijs speelt al lang niet meer alleen in vergelijkbaar assortiment. Ook in vers en eigen merk moeten wij scherp zijn. ‘Prijs’ blijft een speerpunt van onze formule.’

Online: ‘Uiteindelijk moet klant betalen’

Jumbo groeit fors in onlineomzet. Van alle winkels die online aanbieden, zit het aandeel op zo’n 7 procent met uitschieters naar 15 tot 20 procent, zegt Van Veen. ‘Uiteindelijk moeten klanten echt gaan betalen voor die dienstverlening.’ Picnic biedt bezorgen gratis aan en AH concurreert op bezorgkosten. Van Veen daarover: ‘Misschien dat de één meer omzethonger heeft dan de ander in deze fase.’ Jumbo rapporteerde afgelopen week een stijging van de consumentenomzet naar €4,63 miljard.

Reageer op dit artikel