nieuws

Online akkoord Jumbo met ondernemers

Formules 5753

Online akkoord Jumbo met ondernemers

VEGHEL – Jumbo heeft een akkoord met de ondernemers gesloten over de opzet en verdeling van de online omzet. De winkels houden de online omzet in hun bezorggebied. Daarnaast blijven de winkels verantwoordelijk voor de relatie met de online klant. Ook de Pick Up Points blijven het domein van de winkels.

Het akkoord kent een transitieperiode van drie jaar waarin de huidige gelden afspraken grotendeels gelijkblijven, aldus de formule. Ondernemers vereniging Jumbo (OVJ) voorzitter Carl van Dam in een persuiting: ‘Het kernpunt van dit akkoord is dat de winkels hét gezicht van de Jumbo omnichannel-strategie zijn en blijven. We krijgen meer ruimte om onze commerciële rol in de lokale markt te versterken, bijvoorbeeld met kortere bezorgslots om klanten nog beter van dienst te zijn en een uitgebreidere dienstverlening aan zakelijke klanten in de eigen regio. Met dit soort activiteiten kunnen we ons écht focussen op ondernemerschap en in nauwe samenwerking met Jumbo werken aan de gemeenschappelijke ambitie om dé leidende omnichannel-retailer van Nederland te worden.’

CFO Ton van Veen: slimmere kostenstructuur

CFO Ton van Veen zegt dat de aanpak kostenverlagend gaat werken: ‘De snelheid waarmee online zich ontwikkelt, dwingt retailers om voortdurend hun strategie bij te sturen. Online klanten stellen ook steeds hogere eisen, bijvoorbeeld ten aanzien van bezorgmomenten, snelheid, kwaliteit, assortiment, kosten en nauwkeurige communicatie over bezorg- of afhaalmomenten. De investeringen zijn aanzienlijk, maar door samen met de Jumbo ondernemers stevig in te zetten op een slimmere kostenstructuur kunnen we maximaal voordeel behalen voor onze klanten.’

Groei in online bijhouden

Jumbo heeft het akkoord ook nodig om de groei in online bij te houden. Jumbo: ‘In verschillende gebieden blijft de vraag naar thuisbezorging groter dan de beschikbare capaciteit. Hierdoor loopt Jumbo tegen de grenzen aan van haar huidige bezorgmodel.’ Jumbo heeft daarvoor gecentraliseerde hubs in het leven geroepen, naast uitbreiding van de zogeheten E-Fulfilment Centers (EFC). In de regio’s Amsterdam, Den Bosch en Zeeland zijn al Jumbo bezorghubs operationeel; later dit jaar volgt er een in de regio Utrecht.

Jumbo: ‘Verdere uitbreiding van het aantal hubs en de EFC-capaciteit staat hoog op de agenda. Dit bezorgmodel is efficiënter en duurzamer dan thuisbezorging via de winkels. Bovendien biedt het betere mogelijkheden om waar nodig effectief op te schalen en klanten in dichtbevolkte stedelijke gebieden te bedienen. Klanten kunnen profiteren van meer variëteit en keuze aan bezorgslots.’

 

Reageer op dit artikel