nieuws

Huismerk Ekoplaza eerder vrijwel palmolievrij

Formules 715

Huismerk Ekoplaza eerder vrijwel palmolievrij
De Ekoplaza-vestiging in Arnhem. Foto: Koos Groenewold

VEGHEL – Het huismerk van de biologische supermarktketen Ekoplaza is inmiddels voor 99 procent palmolievrij. Daarmee loopt de formule vijf maanden voor op de planning.

Dat meldt Ekoplaza in een persbericht. Naar eigen zeggen is Ekoplaza daarmee de eerste supermarktketen in de Benelux die deze mijlpaal bereikt. Ekoplaza heeft in totaal 300 huismerkproducten in het assortiment, die nu dus vrijwel volledig vrij zijn van palmolie.

Zorg over rol palmolie in ontbossing

Met het schrappen van palmolie als ingrediënt speelt Ekoplaza in op de zorg over de rol van palmolieproductie in het wereldwijd verdwijnen van bossen. Steven IJzerman van Ekoplaza: ‘Bewust voeren we bij Ekoplaza een tweesporenbeleid voor palmolie: ons huismerk is palmolievrij, maar voor de rest van ons assortiment kiezen we voor 100 procent biologische duurzame palmolie.’

Palmolie niet helemaal uit assortiment

Ekoplaza begon vijf jaar geleden met het huismerktraject. Daarbij kwam de biologische supermarktketen wel tot de conclusie dat het helemaal in de ban doen van palmolie geen goed idee is. ‘De positieve impact van palmolievrij op biodiversiteit en klimaat is namelijk te klein of zelfs minimaal. Overschakelen op andere plantaardige oliën betekent namelijk niet per definitie dat er minder landbouwareaal nodig is en dat de ontbossing met alle consequenties voor biodiversiteit en het klimaat stopt. Daarom kiezen we voor de producten in onze winkels voor biologische palmolie, RSPO-gecertificeerd uit Zuid-Amerika’, aldus IJzerman.

Ekoplaza moet nog aantal etiketten aanpassen

Het volledig palmolievrij maken van het huismerk is voor Ekoplaza vooral bedoeld als signaal naar producenten en leveranciers van palmolie aan de foodindustrie. IJzerman: ‘Alle 300 producten van ons huismerk, uiteenlopend van koekjes, chips, chocola, saus, granola tot kant-en-klaar maaltijden zijn het komend najaar volledig palmolievrij. We moeten alleen nog de etiketten van de laatste paar huismerkproducten aanpassen.’

Reageer op dit artikel