nieuws

Jan Linders meldt 5,1 procent omzetgroei

Formules 2434

Jan Linders meldt 5,1 procent omzetgroei
Opening van de vernieuwde winkel in Gennep, februari 2018.

NIEUW BERGEN – De omzet van Jan Linders Supermarkten steeg met 5,1 procent naar €430 miljoen in 2018, terwijl de marktgroei 3,5 procent bedroeg.

Dat meldt de Limburgse keten in een persbericht over de defintieve jaarcijfers over dat jaar. Het landelijk marktaandeel groeide licht naar 1,11. Linders: ‘De omzetgroei komt voort uit de succesvolle strategie die in 2016 in werking werd gezet: focus op groei. Jan Linders investeert als onderdeel van deze strategie in de organisatie, de winkels en in de formule. Zo werden het afgelopen jaar 9 supermarkten verbouwd en voorzien van de nieuwste formule-elementen met een grote focus op vers, streekproducten, kwaliteit, service, voordeel en beleving. Hiermee nam het totale aantal filialen dat ultimo 2018 is uitgerust met deze formule toe tot 30.’

Linders is waakzaam over nettoresultaat

Directeur Leo Linders

Naast investeringen in de formule en in de winkels, werd ook fors geïnvesteerd in de organisatie en in het klantprogramma Liefhebbers, dat begin 2019 werd gelanceerd en inmiddels ruim 140.000 deelnemers kent, aldus het Superunie-lid. ‘De grote investeringen drukten op het netto resultaat dat afnam tot 1,3 procent van de netto-omzet.’ Leo Linders, algemeen directeur: ‘We zijn er trots op dat we opnieuw een mooie omzetgroei hebben weten te realiseren. Tegelijk zijn we ook kritisch, of beter gezegd: waakzaam. De omzetontwikkeling is vergeleken met de markt positief. Echter, de foodretailmarkt investeert – net als Jan Linders – fors in haar winkelbestand en in haar formules, waarbij ook het serviceniveau is toegenomen. Door de stijging van kosten over de gehele linie hebben we in 2018 geen groei in het nettoresultaat kunnen realiseren.’

Vijf nieuwe supers al in 2019

Jan Linders is 2019 begonnen met het openen van een aantal nieuwe filialen in Eindhoven, Veghel en Reusel en de overname van supermarkten in Sint Anthonis en Nederweert. Leo Linders: ‘Daarnaast blijven we investeren in onze organisatie en in het vernieuwen van winkels. Dit jaar staat dan ook in het teken van voortzetting van onze groei. Dat doen we door als regionale speler dicht bij onszelf te blijven. Dat is onze kracht.’

 

Reageer op dit artikel