nieuws

Ramadanfolder Plus ‘daverend succes’

Formules 4457

Ramadanfolder Plus ‘daverend succes’

DOETINCHEM – De ramadanfolder van Plus is een ‘daverend succes’ geworden. Dat zeggen verschillende Plusondernemers die de folder in hun marktgebied hebben verspreid.

Plus-ondernemer Remco van Ee uit Gouda, initiator van de folder, zag de omzet flink stijgen ten opzichte van een reguliere maand. Ook steeg de omzet ten opzichte van de ramadanperiode vorig jaar, toen hij op eigen houtje een folder verspreidde. Iets dat hij al jaren doet in de multiculturele woonwijk Korte Akkeren. ‘De folder heeft het beter gedaan dan vorig jaar.’ Van Ee vermoedt dat dit mede komt doordat de actie ‘best wel viral’ ging. De ondernemer kreeg veel positieve reacties op het artikel van Distrifood dat hij op LinkedIn deelde. ‘Ik heb geen wanklank gehoord, niet over onze winkel of over de folder.’ Hij kreeg bovendien veel publiciteit. ‘Ik ben zelfs door NRC geïnterviewd voor een artikel over de ramadan.’

Van Ee verkocht in de afgelopen jaren al enorme hoeveelheden van bepaalde producten, waaronder pakjes soep. Ook die liepen dit jaar weer goed. ‘In de eerste vier dagen verkochten we 2600 pakjes tomatensoep.’ De zonnebloemolie van €0,99 per fles was zelfs tijdelijk out-of-stock. ‘Daarvan hebben wij er in de vier folderweken ruim 6000 verkocht.’

Bij Plus-ondernemer Arnold Both in Rotterdam vlogen de flessen zonnebloemolie ook de deur uit. ‘In de eerste week verkochten we 180 dozen. Dat is bijna meer dan alle Plus-winkels normaliter bij elkaar in een week verkopen. En het hadden wel 300 dozen kunnen zijn, maar er was even geen voorraad meer.’ Both had de folderproducten pontificaal voor in de winkel neergezet. ‘Samen met andere producten die tijdens de ramadan goed verkopen, zoals bloem, noten en halal saucijzenbroodjes.’

‘Na vier dagen was de zonnebloemolie al op, anders had ik nog meer verkocht’

Plus-ondernemer Remco van Ee uit Gouda

Plus Jacqueline de Groot, net als Both in Rotterdam, presenteerde de aanbiedingen uit de ramadanfolder ook in aparte displays en zette extra producten rondom de aanbiedingen. Zoals blikjes gecondenseerde melk. ‘Het is immens wat we verkocht hebben. De zonnebloemolie, de tomatenblokjes, alles liep als een trein.’ De 12 procent extra omzet zoals Van Ee die meldt, haalt ze echter niet. ‘Maar het is wel mooi meegenomen. Bovendien kreeg ze complimenten van klanten. ‘Ze vonden het leuk dat er nu ook aandacht was voor hun cultuur en feestdagen.’ Ook beviel het goed dat de aanbiedingen vier weken geldig waren in plaats van één. ‘Daar hebben we vaak complimenten voor gekregen.’ Negatieve reacties bleven ook in haar winkel uit. ‘Er is geen vervelende reactie geweest’, zegt ze.

‘Het is vooral positief ontvangen.’ Ook voor Arnold Both was het de eerste keer dat hij de speciale folder verspreidde. ‘We riepen al jaren dat we iets moesten doen. We leven in een andere tijd. Je kunt niet meer om de multiculturele samenleving heen.’ Hij kreeg ook veel reacties. ‘Eindelijk een supermarkt die er iets aan doet en op inspeelt’, kreeg hij vaak te horen. Net als bij Van Ee viel bij hem ook geen onvertogen woord. ‘Integendeel. Ik kreeg juist veel reacties dat we hiermee de saamhorigheid vergroten. We leven in een wijk met veel culturen en natuurlijk gaat er wel eens wat mis. Maar er gaat meer goed dan fout.’

‘Onze klanten vonden het leuk dat er nu ook eens aandacht was voor hun cultuur en feestdagen’

Plus-ondernemer Remco van Ee uit Gouda

Van Ee ziet dat de waardering voor de ramadan toeneemt. ‘Nederlanders hebben wel bewondering voor het vasten, voor de discipline die dat vergt, en voor de goede dingen die mensen voor anderen doen.’

Op advies van zijn Marokkaanse vrouw verkocht hij dit jaar voor het eerst suikerfeestpresentjes. Een samengesteld zakje met diverse snoepwaren met daarop de tekst ‘Gezegend Suikerfeest’ in het Arabisch. ‘Dat is door een klant op een Facebook-community met meer dan 60.000 leden gezet. Er zijn mensen uit het oosten van het land en uit België gekomen om die ramadancadeautjes (€2) te kopen.’

Volgend jaar weer

Als het aan Rotterdammer Both ligt, komt er volgend jaar weer een folder. ‘Dan moeten we groter uitpakken, met meer producten.’ Ook De Groot is daar voorstander van. Het was een geweldig initiatief. We moeten maar eens met Remco en Plus om tafel om dit volgend jaar nog grootser aan te pakken. Wellicht dat we dan ook ‘iets’ in vers moeten doen.’

Van Ee verwacht dat er volgend jaar nog meer Plus-vestigingen dan de twaalf van dit jaar meedoen. ‘Ik heb al van diverse ondernemers gehoord dat ze ook mee willen doen.’ Hij ziet ook een keerzijde aan het succes. ‘Ik hoop dat ik niet mezelf in de vingers heb gesneden en dat de concurrentie dit ook oppakt.’

Reageer op dit artikel