nieuws

GfK Zomerrapport: Nettorama blijft aan kop

Formules 22440

GfK Zomerrapport: Nettorama blijft aan kop
Foto: Distrifood

OOSTERHOUT – Nettorama is voor de tweede keer op rij de hoogst gewaardeerde Nederlandse supermarktketen. De formule eindigt als nummer één in het GfK Zomerrapport dat deze week verschijnt. Poiesz blijft de nummer twee in het onderzoek, terwijl Plus een enorme sprong vooruit maakt en vanaf de elfde plek naar de derde positie op de ranglijst stijgt.

Nettorama heeft zijn afgelopen december, toen nog over heel 2018, veroverde supermarkttroon met succes verdedigd in dit Zomerrapport. Vanaf nu wordt het onderzoek weer twee keer per jaar uitgevoerd. Nettorama wint met het rapportcijfer 7,91, marginaal lager dan in het Kerstrapport, dat over heel 2018 ging. Op vier van de gemeten aspecten is de A-merkdiscounter de nummer één. Ook de nummer twee op de ranglijst, Poiesz, is dezelfde als in december.

Verschuivingen in top tien Zomerrapport

Daaronder zijn er echter de nodige verschuivingen te zien. Zo rukt Plus op van de elfde naar de derde plaats en klimt Jumbo van de tiende naar de zesde plek op de ranglijst. Ook Albert Heijn is terug in de lijst van de tien meest gewaardeerde supermarktketens van Nederland. De marktleider stijgt van de twaalfde naar de negende plaats. Ten slotte debuteert Boon’s Markt in het onderzoek met een fraaie tiende plaats.

Boon’s Markt vervangt MCD, Emté geschrapt

Boon’s Markt neemt in het onderzoek de plaats in van MCD, dat niet meer genoeg waarderingen ontving om opgenomen te worden. Ook Emté komt niet meer voor in het onderzoek. Dit heeft impact op de ranglijst, want afgelopen december was de inmiddels officieel opgeheven formule nog de nummer drie op de ranglijst. Emté neemt dus met opgeheven hoofd afscheid van de GfK-supermarktrapporten en bijna alle ketens schuiven een plaatsje op in de ranking.

Boni en Hoogvliet niet meer in top tien

Twee supermarktbedrijven zijn hun plaats bij de tien formules met de hoogste waardering kwijt. Hoogvliet stond in december met het rapportcijfer 7,77 nog op de vijfde plaats, terwijl Boni met een 7,73 in het GfK Kerstrapport op de zevende plaats van de ranglijst stond. Hoe de ketens het nu precies doen, wordt uit de aangeleverde gegevens niet duidelijk. Maar op basis van de positioneringsmatrix lijkt het erop dat beide ketens slechter scoren op de service-aspecten dan afgelopen december.

17 ketens beoordeeld op negen aspecten

In totaal zijn nu 17 supermarktformules onder de loep genomen. Primaire en secundaire klanten geven hun supermarkt op negen aspecten een rapportcijfer. Het gaat daarbij om: lage prijzen, aanbiedingen, versafdeling, kwaliteit, voorraad, breedte assortiment, personeel, winkelgemak en winkeluitstraling. Door een wegingsfactor per aspect en per retailer mee te rekenen komt hier uiteindelijk per formule een eindcijfer uit.

Later deze week het complete verhaal, inclusief de top tien-lijstjes van de verschillende aspecten

Reageer op dit artikel