nieuws

Foodmarkt stuwt ook omzet Jumbo’s in de buurt

Formules 7304

Foodmarkt stuwt ook omzet Jumbo’s in de buurt
Foto: Distrifood

VEGHEL – Jumbo Foodmarkt zorgt voor een omzetboost bij de reguliere Jumbo-supermarkten in hetzelfde marktgebied. ‘En dan heb ik het ook echt over alle winkels, zonder uitzondering.’

Toen Jumbo in 2013 begon met het Foodmarkt-concept in Breda, vreesden de Jumbo-winkeliers in de omgeving nog voor het effect van kannibalisatie. Inmiddels draagt een Foodmarkt juist bij aan een omzetplus van de Jumbo-supermarkten. Dat zei Jumbo-ceo Frits van Eerd woensdag bij de opening van de Foodmarkt Leidschendam, de zevende van de formule uit Veghel. ‘Alle Jumbo-winkels in het marktgebied van een Foodmarkt groeien in omzet. En dan heb ik het ook echt over alle winkels, geen uitzondering’, aldus Van Eerd.

Jumbo wil Foodmarkt in iedere provincie

Als het aan de Jumbo-ceo ligt, opent de supermarktketen dan ook een Foodmarkt in iedere provincie. De zoektocht naar nieuwe locaties blijkt echter een lastige. Van Eerd: ‘Op een nieuwe locatie een nieuwe Foodmarkt openen is op dit moment niet mogelijk. Als we met een Foodmarkt beginnen, dan zal dat gebeuren op een plek van een bestaande Jumbo. Denk bijvoorbeeld aan een winkel van 2000 vierkante meter die wordt omgebouwd naar een Foodmarkt van 4000 vierkante meter.’

Omzetrecord in zicht voor Jumbo

Het omzeteffect van de Foodmarkten heeft ook z’n effect op de halfjaarcijfers die de supermarktketen medio juli zal presenteren. Volgens Van Eerd is een nieuw omzetrecord van de formule in zicht. ‘Denk aan een autonome groei van 7 procent en een totale groei van 14 procent.’ Ter vergelijking: de consumentenomzet van de Jumbo-winkels nam in de eerste zes maanden van 2018 met 3,8 procent toe naar €3,898 miljard. De autonome omzetgroei bedroeg destijds 3,3 procent.

In lijn met indexen Jumbo-winkels

Begin 2019 presenteerde Jumbo de jaarcijfers van 2018. De omzet steeg vorig jaar autonoom met 3,8 procent. De totale omzet van de supermarkten groeide naar €7,405 miljard. Bij Jumbo kwam vorig jaar in totaal €683 miljoen meer binnen dan in 2017.  De groei die Van Eerd nu aan Distrifood meldt, ligt in lijn met de indexen van de Jumbo-winkels in de eerste 20 weken van het jaar, waar Distrifood begin juni over berichtte. Het merendeel van de Jumbo-supermarkten scoort over deze periode indexen tussen de 106 en 112, met uitschieters naar 116 en 118.

Reageer op dit artikel