nieuws

AH gaat energie besparen via het dak

Formules 2949

AH gaat energie besparen via het dak
AH op de Provada. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

AMSTERDAM – Albert Heijn plaatst op de daken van zijn winkels een energiebesparend pakket rond de condensoren.

Door dit zogeheten adiabatisch pakket wordt volgens de marktleider energie bespaard in de koelsystemen van de winkels. Dit systeem werd voor het eerst getest op het dak van de AH XL in Purmerend en wordt nu uitgerold naar alle vestigingen. Dat meldde AH’s vastgoeddirecteur Anneke de Vries deze week op vastgoedbeurs Provada. ‘In dit pakket zit vocht dat koud wordt door de omstandigheden buiten, zoals de wind. Op deze manier verbruiken we minder energie voor het koelen van de koelingen in onze winkels. Vergelijk het proces met blazen op een natte vinger, dat voelt ook koud aan. Het is een maatregel die past in een tijd waarin het steeds warmer wordt in Nederland. Een enorm duurzame maatregel aangezien koelingen de grootste energieslurpers zijn van een supermarkt. Dit concept is uiteraard ook beschikbaar voor de franchisewinkels en de vestigingen in België.’

Winkel als grondstofdepot

Het was een van de duurzame stappen die de marktleider onder de aandacht bracht op de vastgoedbeurs. Ook toonde de formule een filmpje waarin de circulaire winkel in Gouda, geopend in 2018, werd gepresenteerd. Vincent van Dijk, consultant store engineering bij Albert Heijn: ‘De supermarkt in Gouda toont aan dat wij onze winkels inmiddels beschouwen als een grondstofdepot. Wij stellen, voordat we aan een nieuwe winkel of een verbouwing beginnen, eerst de vraag: Wat stoppen we er in? Wat voor materialen? En wat gaan die materialen betekenen als we over tien jaar weer de winkel gaan verbouwen? Dit kan grondstof zijn voor nieuwe meubels. In tijden waarin grondstof steeds schaarser wordt zeer relevant. In nieuwe formats zitten daarom steeds vaker circulaire elementen. Iedere winkel heeft zijn eigen materiaalpaspoort. Wat dat betekent? We willen van iedere leverancier precies weten wat het materiaal is en waar het materiaal vandaan komt, zodat we weten waar we het later weer voor kunnen hergebruiken.

Albert Heijn in Middelburg

Tijdens een ochtendsessie op het Retailplein van de Provada werd duidelijk dat AH ambities heeft in winkelcentrum Pottenbakkerssingel in Middelburg. De Vries: ‘Dit winkelcentrum met circa 5.000 m² aan winkels en ondergelegen parkeergarage wordt door a.s.r. real estate toekomstbestendig gemaakt. De renovatie start medio juni en duurt ongeveer een jaar. Na de metamorfose staat er een grote nieuwe Albert Heijn, een Etos en een Gall&Gall.’ Het energieverbruik van het gehele winkelcentrum gaat van 345 kWh/m2 naar 148 kWh/m2, de totale jaarlijkse besparing is meer dan het jaarlijkse energieverbruik van 400 huishoudens.

Circulariteit, digitalisering en robotisering

Albert Heijn maakte tijdens de Provada deel uit van het platform Techmorrow. Een groep bedrijven die volgens De Vries een speerpunt maakt van circulariteit, digitalisering en robotisering. De Vries: ‘We hadden ook een eigen stand kunnen neerzetten, maar bij innovaties in de bouw gaan wij voor samenwerking en dat willen we ook tijdens de Provada laten zien. En kostentechnisch is het natuurlijk ook handig. De circulariteit zie je bij dit platform terug in alles. Alle materialen zijn hergebruikt, zoals de enorme kroonluchter boven de stand, de expositietafels, en de catering van Instock (restaurant dat reststromen van supermarkten gebruikt, red.) past ook in die lijn. Maar de hoofdboodschap van Albert Heijn op de Provada gaat natuurlijk over het actief zoeken naar nieuwe locaties voor Albert Heijn in Nederland en Belgie.’

Reageer op dit artikel