nieuws

AH voert Nutri-Score online in

Formules 3032

AH voert Nutri-Score online in

ZAANDAM – Na de zomer begint Albert Heijn met het Nutri-Score-logo bij het online-assortiment, om te kijken wat de reacties van klanten zijn en of Nutri-Score hen helpt een gezondere keuze te maken. Dat zegt de marktleider, die pleit voor een landelijke invoering.

Het Nutri-Score-logo geeft in één oogopslag met een kleur en lettercode aan welke producten binnen een productgroep gezonder zijn dan andere. Albert Heijn: ‘Bij de invoering zijn een breed draagvlak en landelijke invoering belangrijk. Dit maakt het voor alle consumenten makkelijker de gezonde keuze te maken.’ Om die reden plaatst de marktleider na de zomer het Nutri-Score-logo bij het online-assortiment om te kijken wat de reacties van klanten zijn en of Nutri-Score hen helpt een gezondere keuze te maken.

Aanjagen na ervaring in Delhaize

Albert Heijn begon vorig jaar al met het aanjagen van de introductie van Nutri-Score in Nederland, na positieve ervaringen van zusterbedrijf Delhaize in België, aldus de formule. Ook andere partijen, waaronder het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en de Consumentenbond, hebben een voorkeur uitgesproken voor Nutri-Score. In november 2018 diende Albert Heijn daarom een verzoek in tot goedkeuring van het logo bij de staatssecretaris van VWS. Inmiddels neemt het draagvlak voor dit Franse voedselkeuzelogo toe en daar wil de supermarkt graag aan meebouwen, stelt AH. ‘Daarom krijgen alle eigenmerkproducten op AH.nl na de zomer het logo. Daarna wil Albert Heijn beginnen met productcategorieën in de winkel waarbij klanten graag geholpen worden met een gezondheidslogo, zoals zuivel en ontbijtproducten. Ervaringen deelt Albert Heijn met betrokken partijen om gezamenlijk tot het beste resultaat te komen.’

Informatie op een gedegen manier

Anita Scholte op Reimer, hoofd kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn: ‘Sinds de afschaffing van het Vinkje mist een helder voedselkeuzelogo waarmee klanten geholpen worden als ze bij het schap staan. Albert Heijn heeft diverse systemen bekeken en is voorstander van het Franse Nutri-Score. Dit logo informeert klanten op een gedegen, duidelijke en volledige manier in één oogopslag over de nutritionele waarden van het product. Het zou mooi zijn als Nutri-Score zowel door de overheid, het bedrijfsleven en andere betrokken organisaties wordt omarmd, zodat het voor alle consumenten in Nederland een stuk makkelijker wordt de gezonde keuze te maken.’ Ook Europese baas Wouter Kolk voert actief lobby voor invoering van de Nutriscore.

Update juli 2019: Video: Consumentenbond test ontbijtgranen met Nutriscore

 

Reageer op dit artikel