nieuws

Marqt krijgt Wasteless-primeur

Formules 10460

Marqt krijgt Wasteless-primeur

AMSTERDAM – Marqt gaat als eerste keten in Nederland in zee met de startup Wasteless. De belofte: supermarkten verkopen meer en verspillen minder met Wasteless door gebruik te maken van geoptimaliseerde prijsverlagingen via het kassasysteem.

Binnen het Wasteless-systeem zijn verse producten met een kortere houdbaarheid goedkoper. De supermarkt gooit daardoor minder vers weg. In een pers-uiting refereert de startup aan ervaringen in Italië binnen de keten Iper. Gian Maria Gentile, CTO Finiper in het persbericht: ‘Wasteless heeft in de 6 weken dat wij live zijn op de gevogelte categorie, de verspilling met 89 procent teruggebracht en de bottom line met 25 procent doen toenemen. Onze klanten pasten hun koopgedrag vanaf de eerste dag aan en begrepen dat zij voordeel kunnen krijgen, door producten met een kortere houdbaarheid te kopen, als zij dat binnen een paar dagen gaan eten. Wasteless is simpel voor de klant, zeer nuttig voor de producent en verhoogt de marge voor de retailer.’

Wasteless heeft een zelflerend algoritme ontwikkeld dat voortdurend de beste prijs ten opzichte van de houdbaarheidsdatum bepaalt. Klanten zien op het electronische schaplabel op het schap en aan de kassa een prijs gekoppeld aan de tht: korte tht maakt een product goedkoper, langere tht betekent een hogere prijs. Wasteless zelf levert een ‘plug-and-play-toepassing’ inclusief de benodigde schaplabels. Daarmee kan het in supermarkten worden uitgerold die nu nog niet met zogenaamde ESL’s werken (electronic shelf labels).

Marqt vindt idee aansprekend

Marqt zegt dat het idee de formule meteen aansprak. Tjibbe Bouma, directie-lid van Marqt: ‘Marqt wil haar impact vergroten, daar zijn groei en innovatie voor nodig. Ondernemen vanuit de duurzame missie van Marqt vraagt om leiderschap op dit gebied. Wij willen verdere stappen zetten om  de voedselketen duurzamer te maken. Wij waren direct overtuigd van de mogelijkheden die Wasteless biedt om de keten  duurzamer te maken en verspilling tegen te gaan. En consumenten te belonen voor een duurzame keuze, door producten met een kortere houdbaarheid te verkopen tegen een lagere prijs. De eerste resultaten bij de Italiaanse foodretailer Finiper (met 220 vestigingen) bieden veel vertrouwen en wij hebben samen met onze IT-leverancier Centric besloten om de benodigde ontwikkelingen in onze systemen door te voeren.’

Primeur deze zomer

De verwachting is dat Marqt de primeur deze zomer krijgt. Daarvoor gaat de keten met Centric de kassa’s aanpassen. Ook voor andere Nederlandse ketens komt de toepassing gebaseerd op kunstmatige intelligentie daarna beschikbaar.

 

Reageer op dit artikel