nieuws

Lidl stopt online-wijnverkoop

Formules 15998

Lidl stopt online-wijnverkoop

HUIZEN – Lidl is gestopt met de verkoop van wijn via zijn webshop. De keten wil zich beperken tot non-food.

‘We willen focus aanbrengen in ons assortiment door ons online uitsluitend te richten op non-food. Vanzelfsprekend zijn onze wijnen in alle winkels verkrijgbaar’, antwoordt Lidl op vragen van Distrifood. Ook Lidl België kondigt op zijn webshop aan volgende week te stoppen met de verkoop van wijn en heeft onderstaande banner op zijn site:

‘De Lidl webshop had tot voor kort een grote keuze aan wijnen voor een scherpe prijs. De goedkoopste wijn was €2,49. Maar er zaten ook wijnen tussen van meer dan €350 per fles! Een grote keuze dus. En bezorgen was maar voor €2,99 per pakket!’, aldus een teleurgestelde klant die Distrifood tipt.

Lidl begon met wijn online

Al eerder haalde Lidl Duitsland alle levensmiddelen uit zijn online assortiment om zich te beperken tot wijn en non-food. In de Duitse webshop ligt dan ook nog wel steeds steeds wijn. De stap om nu met de verkoop van wijn online in Nederland te stoppen is opmerkelijk, want de discounter zette met een wijnwebshop in Nederland juist de eerste stap naar onlineverkoop. De webshop was onderdeel van de campagne Grands Vins de France, waarbij Lidl exclusieve Franse wijnen verkocht. Het ging in eerste instantie om 10 Franse wijnen die in prijs variëren tussen de €11,99 en €39,99.

Markt onder druk

De wijnmarkt staat onder druk zo becijferde IRI al eerder in opdracht van Foodmagazine. Waar in 2016 nog 226 miljoen liter wijn van de kassabanden rolde, is dat gedaald tot 218 miljoen in 2017 en 212 miljoen in 2018 (ieder jaar MAT 36). ‘De grootste daling zit in rode wijn, maar ook rosé en mousserend staan onder druk. Online is er ook een scherpe concurrentie door gespecialiseerde aanbieders.’

Reageer op dit artikel