nieuws

AH stapt in dynamisch prijs-project

Formules 10418

AH stapt in dynamisch prijs-project

ZANDVOORT – Albert Heijn heeft zich laten adviseren door Wasteless bij het ontwikkelen van een dervingsprijssysteem. Met het systeem worden producten automatisch afgeprijsd op basis van de houdbaarheidsdatum: hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting.

Een algoritme houdt rekening met verschillende factoren die de verkoop van een product beïnvloeden om zo de beste korting te berekenen. De proef vindt plaats in de Albert Heijn in Zandvoort bij de gevogelte- en visproducten. Producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum lopen, prijst Albert Heijn al jaren af met de ‘35% weggooien is zonde korting-sticker’. Deze sticker wordt voor 10 uur ‘s ochtends op producten geplakt en zorgt ervoor dat ze de hele dag met korting verkocht worden. Dit is een mooie manier om voedselverspilling te verminderen en klanten een korting te geven, aldus AH in een persbericht.

Houdbaarheid bepaalt de afprijzing

Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden en zo voedselverspilling te verminderen. Het algoritme houdt rekening met onder andere locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkel. Bij de producten worden elektronische prijskaartjes geplaatst met daarop twee prijzen: de reguliere prijs en afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum.

Nederland test-land

Wasteless gaf al eerder aan deze zomer zelf een test te starten met Marqt. AH heeft zich laten adviseren door het bedrijf. ‘Als het bij Marqt draait, kan het technisch ook makkelijk binnen Superunie-leden met Centric-kassa’s en straks Plus. We zien in het buitenland 25 procent meer omzet in de categorieën waar we dynamische prijzen invoeren gekoppeld aan tht’, aldus Ralph de Vries van Wasteless. De leveranciers moeten dan wel de tht-code koppelen aan de barcode. Dat is nog niet altijd het geval. De Vries: ‘Wij zijn met alle leveranciers in gesprek. Die kunnen dit systeem ook inzetten voor eigen efficiëntere levering.’
Volgens De Vries lopen er verder gesprekken met grote partijen als Delhaize en Colruyt.  Logisch, zo stelt hij, want een pilot in Italië bij Iper leverde 25 procent meer omzet in gevogelte op en 89 procent minder derving. Nederland als ‘vers’-land is nu bewust pilot.

Zie hieronder een door AH geproduceerd filmpje over de test:

Foto's

Reageer op dit artikel