nieuws

Hema zet bakkerijen in de etalage

Formules 2347

Hema zet bakkerijen in de etalage
Foto: Shutterstock

AMSTERDAM – Hema is op zoek naar een koper voor zijn bakkerijen. Geruchten daarover zongen rond sinds Hema in het najaar werd overgenomen door zakenman Marcel Boekhoorn.

Hema -topman Tjeerd Jegen bevestigde in een gesprek met ANP dat het ‘onderzoeken van de strategische opties’ voor de bakkerijen onderdeel is van zijn nieuwe strategie. In de zeven Nederlandse bakkerijen worden onder meer de beroemde tompouces voor Hema gemaakt. Het winkelbedrijf hoopt voor de zomer een koper te hebben gevonden. Die neemt dan ook het contract met Hema voor de levering van gebak over.

Schulden Hema verlagen

Jegen zegt met meerdere partijen in gesprek te zijn, waaronder investeerders en zeker één groot Europees bakkerijconcern. De opbrengsten worden gebruikt om de schulden te verlagen. De rente op de schulden kost het bedrijf jaarlijks €55 miljoen. Hema sloot 2018 af met een fors verlies van bijna een kwart miljard euro. Het bedrijf schreef eenmalig €226,3 miljoen af op ‘goodwill’, de waardebeleving van het merk. Operationeel gaat het volgens Jegen voor de wind.

Uitbreiden naar derde continent

Hema zegt verder minder dan gepland te investeren in buitenlandse expansie. In plaats daarvan wordt over de grens ingezet op samenwerkingen met internationale franchisers. Het bedrijf gaat daar verder als Hema Amsterdam. Ook wordt gekeken naar de introductie van Hema in een derde continent.

Flagshipstores

In Nederland komen er drie nieuwe ‘flagshipstores’ met allerlei vernieuwingen, zoals een dienst om rompertjes te laten bedrukken. Hema gaat ook voor het eerst in zijn bestaan producten aanbieden via partners. Dat zouden grote partijen als Bol.com en Wehkamp kunnen zijn, maar namen zijn nog niet bekendgemaakt. Ook wil het bedrijf samenwerken met AH.

Omzetgroei

De omzet groeide vorig jaar met 2,8 procent, ondanks moeilijke omstandigheden zoals ongunstig winkelweer en problemen met IT-systemen, tot een recordniveau van bijna €1,3 miljard. In het laatste kwartaal steeg de omzet zelfs 8,5 procent. Als de eenmalige afschrijving buiten beschouwing wordt gelaten dan verbeterde het resultaat met €24,3 miljoen tot een verlies van €6,6 miljoen.

 

Reageer op dit artikel