nieuws

Drie supermarkten in top lijst sterke merken

Formules 6929

Drie supermarkten in top lijst sterke merken
Foto: Koos Groenewold

AMSTERDAM – Albert Heijn is het sterkste supermarktmerk van Nederland, maar moet zusterbedrijf Bol.com laten voorgaan op de ranglijst. Ook Lidl en Jumbo staan in de top tien.

Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2018 zoals dat wordt gemaakt door Hendrik Beerda Brand Consultancy. De top drie van het onderzoek is volgens Retailtrends al drie jaar ongewijzigd, met Bol.com als de nummer één, Albert Heijn als nummer twee en Kruidvat als nummer drie.

Lidl stijgt op lijst sterke merken

Belangrijkste stijger in de top van de ranglijst is Lidl, dat oprukt van de zevende naar de vijfde plaats. De van oorsprong Duitse prijsvechter moet buiten de top drie alleen nog Action voor laten gaan. Jumbo is de derde supermarktketen bij de beste tien. De formule uit Veghel staat net als vorig jaar op de achtste plaats.

Ikea en Hema zakken op ranglijst

Hendrik Beerda Brand Consultancy selecteert de honderd grootste retailers van Nederland op basis van omzet en weegt deze daarna op basis van veertig factoren. Daaruit komt vervolgens een ranglijst van sterke merken. De opmars van Lidl gaat ten koste van Ikea en Hema die een plaatsje zakken op de lijst.

Gamma keert terug ten koste van Etos

De top tien wordt gecompleteerd door het net overgenomen Blokker en Gamma. De bouwmarktketen keert terug in de top tien van de ranglijst ten koste van de derde Ahold Delhaize-formule in de lijst, drogisterijketen Etos.

Reageer op dit artikel