nieuws

Laagblijvers Plus op indexen van 140

Formules 5414

Laagblijvers Plus op indexen van 140

UTRECHT – De laagblijverscampagne van Plus leidt tot indexen van gemiddeld 140 in de in prijs verlaagde producten. ‘We zien ook een hoop extra klanten in de winkel’, stelt Plus in een intern memo.

Het interne memo van Plus is gericht aan de bij de coöperatie aangesloten ondernemers. De formule verlaagde op 31 januari 49 agf-producten blijvend in prijs. Tegelijkertijd kregen deze zogenaamde ‘laagblijvers’ ook extra schapruimte. In het memo dat Distrifood heeft ingezien meldt Plus aan de ondernemers dat de campagne volgens plan verloopt. ‘We zijn momenteel tevreden over het verloop van de laagblijvers. We zien ook een hoop extra klanten voor de winkel. We zien sinds de start van de laagblijverscampagne het marktaandeel van de Plus stijgen boven de 6,5 procent.’

Onverminderd hoog

Ter vergelijking: Plus behaalde over 2018 een marktaandeel van 6,5 procent volgens zowel Nielsen als IRI. Dat zou een stijging betekenen van 0,1 procentpunt. Plus stelt ook dat de afzetten op de laagblijvers onverminderd hoog blijven en spreekt in het bericht aan de ondernemers van indexen van gemiddeld rond de 140. Er zijn wel verschillen. Plus: ‘Zo zijn er ook artikelen die een lagere index hebben dan 140.’ Welke dat zijn wordt niet gemeld.

Margeverlies

Over het margeverlies toont de keten zich ook tevreden. Landelijk komt die als gevolg van de prijscampagne uit op zo’n −1,5 procent. Volgens Plus valt dat nog altijd binnen wat begroot is. Eerder al berichtte Distrifood dat Plus in het eerste jaar de ondernemers tegemoet zou komen in het margeverlies. Het zou dan gaan om 0,2 procent op het jaarplan. Plus verwachtte dat het margeverlies over het hele jaar zou uitkomen op 4 procent in de productgroep. Woordvoerder Rianne van Beek van Plus in een reactie: ‘We zijn inderdaad tevreden hoe het gaat met de laagblijvers. Alle aspecten ontwikkelen zich conform verwachting, maar het is wat te kort dag om nu al harde conclusies te trekken. Ze moeten zich over de lange termijn blijven bewijzen.’

Schommelen in prijs

Ondertussen hebben concurrenten de prijsdalingen van Plus eind januari gevolgd. Alleen Albert Heijn toonde zich terughoudend. Overigens schommelen bij Plus de laagblijvers in prijs en zijn ze niet vastlaag. Volgens topman Duncan Hoy omdat het om daghandel gaat. Jumbo zette tot voor kort de bananenprijs wel onverminderd vast op €0,99 cent per kilo.

Reageer op dit artikel