nieuws

Jumbo peilt sfeer in winkel met emoji-buttons

Formules 2678

VEGHEL – Jumbo gaat met behulp van emoji-feedbackbuttons het sentiment van medewerkers in winkels en dc’s meten.

In de ruimten voor medewerkers wordt een systeem met daarop vijf emoji-buttons geplaatst. Hiermee kunnen de werknemers anoniem aangeven hoe ze zich voelen: super, prima, mwoah, gestresst of boos. De resultaten zijn real-time te zien via een dashboard en een mobiele app, zowel voor filiaalmanagers, ondernemers als de medewerkers zelf. ‘Zo kan er eerder worden geconstateerd of er stress of onvrede heerst en kunnen collega’s met elkaar het gesprek aangaan en adequaat actie ondernemen’, zegt TryLikes in een persbericht. Jumbo werkt samen met deze startup die verantwoordelijk is voor het systeem met emoji-buttons.

Extra aandacht

‘Onze collega’s staan iedere dag klaar voor duizenden klanten en goede service begint bij blije medewerkers. We vinden het daarom ontzettend belangrijk om te weten hoe zij zich voelen. Deze manier van laagdrempelig en anoniem feedback vragen helpt daar enorm bij. We gaan diverse onderwerpen meten zodat we nog beter weten wat er speelt op de winkelvloer en waar we extra aandacht aan moeten besteden. Het is belangrijk dat collega’s met plezier werken, in een goede sfeer’, zegt Colette Cloosterman-van Eerd, Chief Customer Officer van Jumbo over het initiatief.

Paden vrij van rommel

Hetzelfde systeem wordt ook beschikbaar voor klanten. Vanaf april kunnen zij dankzij de buttons laten weten hoe ze de service in de winkel ervaren. Op diverse afdelingen en bij de in- en uitgang van een aantal Jumbo-winkels worden korte vragen gesteld over de service en de algemene winkelervaring. Vind je de groente en het fruit er vers uitzien vandaag?, is zo’n vraag. Maar ook zoiets als: zijn de paden vrij van rommel? Klanten geven antwoord door een simpele druk op een like-, dislike- of een emotie-knop. De resultaten zijn direct zichtbaar voor medewerkers. Zij laten op hun beurt aan hun klanten weten wat ze met de feedback gaan doen en waar verbeteringen plaatsvinden.

Persoonlijk gesprek met klant

Cloosterman-van Eerd: ‘Bij Jumbo staat de klant altijd op één. Daarom geven we onze klanten graag een stem. In onze winkels hebben we natuurlijk heel regelmatig een persoonlijk gesprek met onze klanten, maar ook op andere manieren kunnen zij ons feedback geven. Voor de klanten die snel en op een gemakkelijke manier feedback willen geven, bieden we nu deze extra mogelijkheid met de buttons in de winkels. De inzichten van TryLikes gaan de collega’s in de winkels helpen om nog beter in te spelen op de wensen van de klant.’

 

Reageer op dit artikel